Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Autopay Adyen
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Nie jest łatwo zarobić na płatnościach zdalnych. Strata całej branży w ubiegłym roku wzrosła do 1,9 mln zł

W 2023 roku operatorzy ośmiu aplikacji umożliwiających płatności za bilety komunikacyjne i parkingowe odnotowali łącznie ok. 140 mln zł przychodów

Z wyliczeń serwisu cashless.pl (na podstawie danych zawartych w Krajowym Rejestrze Sądowym) wynika, że w ubiegłym roku operatorzy ośmiu aplikacji mobilnych, oferujący płatności zdalne za bilety, odnotowali przychody na poziomie ok. 140 mln zł. To o ok. 42 proc. więcej niż w roku 2022, gdy wyniosły one 98,6 mln zł.

Przeczytajcie także: Autopay udostępni płatności za parkowanie w centrach miast

Pod względem wartości przychodów na pierwszym miejscu zestawienia znalazł się operator aplikacji zbiletem, z wynikiem 46 mln zł. Ustępował mu mPay z wynikiem 36,3 mln zł. Pozostałe firmy, analizowane przez cashless.pl, odnotowały znacznie niższe przychody – trzeci w zestawieniu Flowbird wykazał 16,5 mln zł, a np. SkyCash znalazł się dopiero na 6. miesjcu, z wynikiem 11,7 mln zł. Tak duże różnice nie zawsze wynikają ze skali biznesu, ale m.in. z odmiennego sposobu księgowania prowizji od sprzedaży biletów (dla części podmiotów przychodem jest wartość sprzedanego biletu a dla innych – tylko prowizja od tej sprzedaży).

Jeśli zaś chodzi o wynik finansowy operatorów płatności zdalnych to ten w minionym roku znacznie się pogorszył. Analizowane przez cashless.pl firmy straciły łącznie 1,9 mln zł, podczas gdy w 2022 r. strata wynosiła ok. 330 tys. zł.

Przeczytajcie także: Płatności PragmaPay trafią do bramki Tpay

Największym zyskiem w 2023 r. może pochwalić się operator aplikacji Jakdojade, który zarobił na czysto 2,5 mln zł (rok wcześniej miał 2,1 mln zł zysku). Flowbird zarobił 0,8 mln zł, mPay – 0,3 mln zł a ePark – 0,1 mln zł. Pozostali operatorzy mieli stratę a największą, w wysokości 3,1 mln zł – operator AnyPark. Dane pokazują więc, że na płatnościach zdalnych, charakteryzujących się niskimi marżami, zarobić nie jest łatwo.

A na końcu jeszcze dwie uwagi. Wszystkie dane pochodzą z raportów finansowych umieszczonych przez operatorów aplikacji w Krajowym Rejestrze Sądowym. W zestawieniu nie ma informacji dotyczących operatora aplikacji Mobilet, ponieważ od dwóch lat nie udostępnia on swoich raportów w KRS, oraz CityParkApp, dla którego aplikacja jest tylko dodatkiem i nie stanowi głównego źródła przychodów. Z kolei w przypadku aplikacji zbiletem dane dotyczą okresu od 1 lipca 2022 r. do 30 czerwca 2023 r., z uwagi na tak raportowany rok obrotowy przez operatora.

KATEGORIA
ANALIZY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies