Z danych NBP wynika jednak, że spadła liczba i wartość transakcji kartami
Narodowy Bank Polski opublikował nowe dane dotyczące kart płatniczych w I kw. 2024 r. Wynika z nich, że na koniec marca na polskim rynku funkcjonowało 45,9 mln kart płatniczych. To o niecałe 500 tys. więcej niż kwartał wcześniej.
Niezmiennie, największy udział w ogóle kart miały debetówki (ponad 85 proc.). Na przestrzeni analizowanego kwartału ich liczba zwiększyła się prawie o 432 tys. i wyniosła 39 mln. Niecałe 11 proc. ogółu wydanych kart stanowiły kredytówki – na koniec I kw. było ich 5 mln, co stanowi wzrost o 43 tys. sztuk w porównaniu z końcem 2023 r. Karty przedpłacone stanowiły 3,7 proc. ogółu kart. Najmniej licznie reprezentowana jest kategoria kart obciążeniowych – ich udział w rynku wyniósł 0,4 proc.
Według danych zebranych od wydawców kart płatniczych, od stycznia do marca tego roku przeprowadzono 2,5 mld transakcji kartowych, a ich łączna wartość sięgnęła 298,2 mld zł. W porównaniu z poprzednim kwartałem liczba transakcji zmniejszyła się o 2 proc., a ich wartość o 3,9 proc. Średnia wartość pojedynczej transakcji kartą wynosiła 120,1 zł.
W I kw. tego roku kartami wykonano 2,4 mld transakcji bezgotówkowych (płatności) o łącznej wartości 175,2 mld zł. W porównaniu do IV kw. 2023 r. oznacza to spadek o 1,8 proc., jeśli chodzi o liczbę transakcji, a o 3,6 proc., jeśli chodzi o wartość. Pod względem liczby płatności stanowiły 95,2 proc. wszystkich operacji kartami. Pozostałe 4,8 proc. to transakcje gotówkowe, czyli wypłaty z bankomatów, wypłaty w kasach banków oraz wypłaty sklepowe (cashback). Płatności przeważają również, jeśli chodzi o łączną wartość transakcji, choć już nie aż tak znacząco – ich udział w łącznej kwocie transakcji kartowych wynosił 58,7 proc.
NBP zaznacza, że wspomniane wyżej nieznaczne spadki liczby i wartości operacji wykonanych kartami płatniczymi, w tym transakcji bezgotówkowych, mają charakter sezonowy. Z reguły wskaźniki te są niższe w I kw. roku niż w IV kw., co wynika z wzmożonej aktywności zakupowej w okresie świąteczno-noworocznym.
Jeśli chodzi o udział organizacji płatniczych w polskim rynku kart, to rośnie przewaga Visy nad Mastercardem. Na koniec marca logo Visy miało 55,7 proc. kart (o 1,5 pkt. proc. więcej niż na koniec grudnia 2023 r. ). Logo Mastercarda widniało na 44,2 proc. kart.