W porównaniu do II kw. rok wcześniej liczba rund inwestycyjnych znacząco spadła, za to wzrosła wartość finansowania
PFR Ventures i Inovo VC opublikowały raport podsumowujący transakcje na polskim rynku venture capital w II kw. tego roku. Wynika z niego, że w okresie tym łączna kwota finansowania wyniosła 896 mln zł, a środki te trafiły do 38 spółek.
Zainwestowana kwota była znacząco wyższa niż kwartał wcześniej (kiedy to do spółek trafiły 174 mln z) i niż w analogicznym kwartale poprzedniego roku (429 mln zł), a z kolei zbliżona do poziomów z okresu pandemicznego wzrostu finansowania.
Pod względem liczby rund inwestycyjnych aktualny wynik (38) stanowi lekkie odbicie po bardzo słabym I kw. tego roku, kiedy to odnotowano zaledwie 31 transakcji. Nadal jest to jednak rezultat znacznie niższy niż w analogicznych kwartałach z kilku poprzednich lat (117 rund w II kw. 2023, 92 – w II kw. 2022, 118 – w II kw. 2021). Jest to efekt wyczerpania funduszy bazujących na środkach unijnych z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. W rezultacie znacznie zmalała liczba inwestycji w firmy na wczesnym etapie rozwoju (rundy zalążkowe). Sytuacja ta może się odmienić wraz z uruchomieniem środków z nowego programu – Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki.
Źródło wykresu: PFR Ventures
W minionym kwartale największe finansowanie zebrało Iceye. Podmiot pozyskał od inwestorów aż 372 mln zł w ramach rundy serii D. Polsko-fiński startup jest operatorem sieci satelitów wykonujących zdjęcia powierzchni ziemi. Pozyskiwane przez niego informacje mogą być wykorzystywane do monitorowania zagrożeń klęskami żywiołowymi, bieżącego reagowania na występujące kataklizmy czy do wyceny szkód, a z jego usług korzysta m.in. branża ubezpieczeniowa. Więcej o tym podmiocie przeczytacie w raporcie "Insurtechy w Polsce, vol. 3".
Drugie miejsce pośród największy rund przypadło startupowi Kontakt.io, który zebrał 190 mln zł, a dostarcza rozwiązania dla sektora zdrowia, wspierające w zarządzaniu przepływem pacjentów, personelu i zasobów. Na podium uplasowało się także SmartLunch, oferujące platformę, dzięki której pracownicy mogą zamawiać posiłki z dofinansowaniem od pracodawcy. Inwestorzy powierzyli temu podmiotowi 60 mln zł w rundzie A.