Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
UOKiK: PayPal w umowach z konsumentami stosuje zapisy niezgodne z prawem. Kara w wysokości 106,7 mln zł

PayPal może odwołać się od tej decyzji do sądu

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzał się warunkom umowy, jaką polscy użytkownicy PayPala muszą zaakceptować, by móc korzystać z jego usług. Wątpliwości Urzędu wzbudziły 34 zapisy mówiące o tym, czego klientom nie wolno, oraz sankcje, jakie grożą za złamanie postanowień.

W opublikowanym komunikacie UOKiK wymienia m.in. zapis o ukaraniu użytkownika za samą próbę skorzystania z zablokowanego konta. W umowie znajduje się też paragraf, który zabrania użytkownikom "naruszać żadnych przepisów prawa, ustaw, zarządzeń lub regulacji (np. dotyczących usług finansowych, ochrony konsumentów, nieuczciwej konkurencji, zakazu dyskryminacji i nieuczciwej reklamy)". Zdaniem urzędników UOKiK, takie sformułowanie upoważniało PayPal do zastosowania sankcji, nawet jeśli naruszenie nie miało bezpośredniego związku z korzystaniem z konta PayPal.

Przeczytajcie także: Rekordowa wartość gotówki w obiegu

UOKiK kwestionuje też otwarty katalog przewidzianych w umowie sankcji, który nie jest powiązany z poszczególnymi naruszeniami, co w konsekwencji pozwala spółce wydawać arbitralne decyzje. W komunikacie UOKiK podaje przykład. PayPal przyznawał sobie prawo do zablokowania pieniędzy użytkowania "w dowolnej chwili" i "według własnego uznania" oraz "w wysokości oraz przez okres tak długi, jak będzie to konieczne". PayPal – na mocy umowy z użytkownikami – mógł też nałożyć na konsumenta kilka sankcji: zapłatę 2,5 tys. dolarów lub większej, zamknięcie konta bez uprzedzenia i odmowę świadczenia usług w przyszłości.

Zdaniem Prezesa UOKiK, "zastosowanie kwestionowanych warunków mogło prowadzić do sytuacji, w której konsument był z jednej strony nieświadomy tego, jakie działanie może zostać uznane przez spółkę za zabronione. Z drugiej strony nie był w stanie przewidzieć sankcji, które mogą zostać wobec niego zastosowane. Skutkiem mogło być nawet pozbawienie dostępu do pieniędzy zgromadzonych na koncie PayPal na nieokreślony czas".

Za stosowanie tzw. klauzul abuzywnych UOKiK nałożył na PayPal Europe karę w wysokości 106,7 mln zł. Decyzja UOKiK nie jest prawomocna, PayPal ma prawo odwołać się od niej do sądu.

Jak do zarzutów odnosi się PayPal? W przesłanym oświadczeniu czytamy: „Firma PayPal dokłada wszelkich starań, aby traktować swoich klientów uczciwie i przekazywać im dokładne, w pełni zrozumiałe, i przejrzyste informacje. W trakcie postępowania ściśle współpracowaliśmy z UOKiK. Analizujemy opublikowany dzisiaj komunikat. Jak wskazuje UOKiK, wydana decyzja nie jest ostateczna i istnieje możliwość odwołania się od niej.”

Przeczytajcie także: Czasowa blokada karty – usługa, która przyda się nie tylko na wakacjach

PayPal to firma działająca w branży usług płatniczych. Za pomocą konta PayPal można płacić w sklepach internetowych w blisko 200 krajach. Źródłem pieniądza może być podpięta do aplikacji karta bankowa lub wirtualna portmonetka zasilana bankowym przelewem. Na polskim rynku PayPal działa od 2006 r. Pod koniec 2020 r. firma prowadziła w Polsce blisko 2 mln aktywnych kont.

Fot. Maciej Bednarek

KATEGORIA
E-COMMERCE
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ
TAGI: UOKIK, PAYPAL

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies