Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Aplikacje mobilne i serwisy internetowe odpowiadają już za 43 proc. sprzedaży wszystkich biletów kolejowych

Serwisy elektroniczne są obecnie najpopularniejszym kanałem dystrybucji biletów kolejowych. Kasy stacjonarne odpowiadają za sprzedaż 25,5 proc. biletów

Urząd Transportu Kolejowego opublikował coroczne statystyki dotyczące liczby i wartości biletów kolejowych sprzedanych w poszczególnych kanałach dystrybucji. Już w 2022 roku aplikacje mobilne i serwisy internetowe stały się najważniejszym sposobem sprzedaży biletów. W ubiegłym roku ich przewaga nad innymi kanałami dystrybucji jeszcze się powiększyła.

Przeczytajcie także: Aplikacje mobilne najpopularniejszym sposobem zakupu biletów komunikacyjnych w Warszawie

I tak z danych UTK wynika, że w ubiegłym roku przez apki i internet sprzedano 42,9 proc. biletów – prawie o 8 p. proc. więcej niż w 2022 r. Sprzedaż w kasach stacjonarnych spadła do 25,5 proc., z 29,3 proc. U obsługi na pokładach pociągów w ub. roku sprzedało się 18,4 proc. biletów (rok wcześniej było to 20,8 proc.), w automatach stacjonarnych i mobilnych – 8,8 proc. (9,5 proc. w 2022 r.). Pozostałe formy sprzedaży (UTK nie podaje jakie) odpowiadały za 4,5 proc. sprzedanych biletów (5,3 proc. rok wcześniej).

Bilety kolejowe poszczególnych spółek sprzedawane są w różnych aplikacjach mobilnych. Można je znaleźć w tzw. superaplikacjach, posiadających szereg różnych funkcji, jak SkyCash czy mPay, w aplikacjach podróżnych jak Koleo czy Jakdojade, a także apkach i serwisach internetowych obsługiwanych bezpośrednio przez przewoźników.

Przeczytajcie także: mBank wprowadzi do oferty dwa kolejne portfele cyfrowe

Aplikacje mobilne przejęły rolę głównego kanału dystrybucji nie tylko biletów kolejowych. Niedawno Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie podał, że w ubiegłym roku przez aplikacje mobilne pasażerowie kupili ponad 40 mln biletów na komunikację publiczną. Dla porównania sprzedaż biletów w automatach stacjonarnych zamknęła się liczbą 35,3 mln, a w automatach mobilnych – 23,8 mln. W stacjonarnych Punktach Obsługi Pasażera kupiono jedynie 1,1 mln biletów. Apki są także coraz ważniejszym kanałem sprzedaży biletów parkingowych. Na przykład w okresie styczeń-lipiec 2023 r. już 45 proc. opłat za parkowanie w Warszawie wniesiono za pomocą aplikacji na smartfonach.

Fot. magro_kr/flickr CC BY-NC-ND 2.0

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies