Projekt PayEye to pierwszy w Europie pilotaż uruchomiony w ramach programu Mastercarda
Program Mastercard Biometric Checkout jest oparty na globalnie obowiązującym zestawie norm bezpieczeństwa opracowanych przez Mastercard. W ubiegłym roku ogłoszono rozszerzenie programu na region Azji i Pacyfiku, a na początku czerwca uruchomiono go w Ameryce Łacińskiej. W tym roku Mastercard wdrożył kilka pilotażowych projektów na całym świecie, ale pilot PayEye jest pierwszym tego rodzaju wydarzeniem na naszym kontynencie.
W ramach pilotażu w pięciu salonach Empiku na terenie całego kraju (Warszawa Westfield Mokotów, Wrocław Bielany, Kraków Kazimierz, Poznań Posnania oraz Czeladź M1) staną terminale biometryczne PayEye. Będzie można w nich aktywować płatności biometryczne PayEye a następnie płacić za ich pomocą za zakupy. Pilotaż ma potrwać co najmniej trzy miesiące, ale dopuszcza się przedłużenie testów. Głównym celem ma być sprawdzenie skłonności klientów do adaptacji nowej technologii. Pomagać w tym będą tzw. ambasadorowie PayEye, którzy zachęcać będą do korzystania z płatności biometrycznych w salonach Empiku.
Przypomnę, że PayEye to, jak deklaruje prezes spółki Daniel Jarząb, pierwsze na świecie rozwiązanie wykorzystujące fuzję biometrii tęczówki oka oraz twarzy do płatności. Aby z niego korzystać, należy zainstalować i aktywować na smartfonie aplikację PayEye, a następnie dodać do niej kartę Mastercard lub Visa, która będzie źródłem pieniędzy dla transakcji. Następnie przy pierwszej wizycie w sklepie wyposażonym w terminal PayEye należy dokończyć rejestrację, skanując tęczówkę oka. Przy kolejnych płatnościach do zrealizowania transakcji wystarczy jedynie zeskanowanie twarzy i oka w terminalu. PayEye pozwala też na płatności internetowe.
PayEye rozwija swoją technologię od kilku lat. Z deklaracji spółki wynika, że z jej rozwiązania można korzystać w ponad stu punktach handlowych i usługowych, głównie we Wrocławiu, gdzie mieści się siedziba polskiego fintechu. Wdrożenie z Empikiem jest pierwszym, które będzie wspierane przez dużych partnerów takich jak Mastercard i Empik, także marketingowo, co może dać mu szansę przebicia się do tzw. mainstreamu. – W 2007 r. Polska była jednym z pierwszych krajów, w których ruszyliśmy z płatnościami zbliżeniowymi a dziś jest liderem wykorzystania tej technologii na całym świecie. Mamy nadzieję, że ten sukces uda nam się powtórzyć teraz z płatnościami biometrycznymi – powiedziała podczas dzisiejszej konferencji prasowej Marta Życińska, dyrektorka polskiego oddziału Mastercard Europe.
Terminale, jakie 12 czerwca zostaną uruchomione w Empikach, będą umożliwiać wyłącznie płatności biometryczne. – Jednak od strony techninczej są już gotowe do przyjęcia dowolnej transakcji, także kartą, czy zbliżeniowo smartfonem lub smartwatchem. Wkrótce wprowadzimy takie terminale do naszej sprzedaży dzięki czemu handlowcy nie będą musieli posiadać kilku maszyn, by móc akceptować płatności biometryczne i kartowe – powiedział Daniel Jarząb.
Przypomnę, że wrocławska spółka otrzymała już na swoje urządzenie certyfikację z organizacji PCI, co jest niezbędne, by móc za jego pomocą przyjmować płatności kartami najważniejszych na świecie organizacji płatniczych. Przy sprzedaży i obsłudze terminali współpracuje ze spółką Planet Pay z grupy ITCARD.