Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Sieć automatów paczkowych w Polsce sięgnęła 42 tys. urządzeń. Prawie wszyscy rosną. Allegro zmienia strategię

Liderem rynku pozostaje InPost, ale DPD, Orlen i DHL w szybkim tempie powiększają swoje sieci. Stanu posiadania nie zmieniło Allegro, które zmienia podejście do automatów paczkowych

Na koniec I kw. 2024 roku na polskim rynku działało ok. 42 tys. automatów paczkowych. Z danych zebranych przez serwis cashless.pl wynika, że to o ok. 3,3 tys. więcej niż na koniec kwartału poprzedzającego. Natomiast w porównaniu z I kw. ubiegłego roku liczba maszyn wzrosła o ponad 12,6 tys.

Liderem zestawienia pozostaje InPost. Firma zarządzana przez Rafała Brzoskę utrzymuje dużą przewagę nad konkurencją – w omawianym okresie miała w Polsce ponad 22,6 tys. paczkomatów. W ciągu minionego kwartału sieć tego podmiotu urosła o blisko 700 urządzeń.

Przeczytajcie także: W aplikacji mObywatel pojawiła się nowa usługa dla firm

Na drugiej pozycji uplasowała się firma DPD, która zadeklarowała posiadanie 7 tys. automatów na koniec minionego kwartału. W ciągu trzech pierwszych miesięcy 2024 r. podmiotowi przybyło ok. 800 maszyn. Orlenowi udało się w tym samym czasie powiększyć sieć urządzeń o blisko 750 sztuk. Koncern na koniec marca miał ponad 5 tys. automatów paczkowych.

Poza podium pozostaje największy na polskim rynku gracz e-commerce. Na koniec marca Allegro miało ok. 3,5 tys. automatów paczkowych. Co ciekawe, taką samą liczbę urządzeń spółka deklarowała na koniec grudnia. Przedstawiciele Allegro twierdzą, że wynik w ciągu kilku miesięcy nie uległ większym zmianom, ponieważ firma skupia się teraz na poprawie efektywności swojej usługi. Nieoficjalnie dowiedziałem się, że spółka szykuje zmiany w podejściu do automatów i zamierza przedstawić nowy plan rozwoju w tym obszarze za kilka tygodni.

Przeczytajcie także: KNF przyznał kolejną licencję crowdfundingową

Zauważalnie stan posiadania zmieniła za to firma DHL. Na koniec 2023 roku podmiot ten miał 2 tys. automatów. Na koniec marca jego sieć urządzeń liczyła już 3 tys. sztuk. Warto przypomnieć, że przy budowie swojej sieci DHL współpracuje z należącą do Alibaba Group firmą Cainiao. Dla porównania na początku ubiegłego roku partnerzy informowali, że zarządzają siecią 1,2 tys. maszyn.

Niewiadomą pozostaje sieć automatów należąca do Poczty Polskiej. Spółka nie podaje aktualnych i konkretnych danych na ten temat. Wcześniej Poczta Polska informowała, że jej sieć liczy 200 urządzeń. Od dłuższego czasu trwają jednak prace wdrożeniowe dotyczące nowej sieci: Pocztex Automat. Spółka kilka miesięcy temu deklarowała, że w ramach tego projektu zbliża się do 1 tys. aktywnych urządzeń. Konkretów jednak nie podano ani wtedy, ani teraz.

KATEGORIA
ANALIZY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies