Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Badanie Mastercard: coraz więcej osób przedkłada wydatki na przeżycia nad zakup dóbr materialnych

Z badania Mastercard wynika też, że 42 proc. Polaków w 2024 r. wyda na przeżycia więcej niż rok wcześniej

Mastercard przygotował badanie, w którym analizował podejście Polaków do wydatków na doświadczenia i pasje, zestawiając je z wynikami charakteryzującymi inne nacje. Jak zaznacza organizacja, w ostatnich latach coraz więcej osób przedkłada wydatki na przeżycia, takie jak uczestniczenie w wydarzeniach sportowych, koncertach czy spektaklach, nad zakup dóbr materialnych. Trend ten nazywany jest "ekonomią doświadczeń".

Przeczytajcie także: Stereo jednak nie wejdzie do Polski?

Jak się okazuje, 91 proc. przebadanych Polaków deklaruje, że część swojego budżetu przeznacza na doświadczenia. Najczęściej są to podróże – wskazało na nie 60 proc. respondentów, co odpowiada europejskiej średniej, a jednocześnie plasuje nas np. przed Niemcami (50 proc.), a za Portugalią (67 proc.) czy Grecją (70 proc.).

Inną często wskazywaną przez badanych kategorią są wydatki związane z jedzeniem, np. wizyty w restauracjach czy wydarzenia typu festiwale foodtruckowe. Na tego typu przyjemności pozwala sobie 35 proc. Polaków. Aż 33 proc. deklaruje wydatki na bilety do galerii sztuki (najwyższy odsetek wśród przebadanych krajów), 24 proc. kupuje bilety do kina, a 20 proc. na wydarzenia sportowe. Najmniej popularną kategorią okazał się gaming i wydarzenia e-sportowe, na co środki przeznaczało 8 proc. badanych.

Jeśli chodzi o plany Polaków, to mniej niż połowa (42 proc.) spodziewa się, że w 2024 r. wyda na tak rozumiane doświadczenia więcej niż w 202 r. Jest to wynik niższy niż średnia europejska, która wynosi 51 proc.

Przeczytajcie także: Zapraszamy na Cashless Breakfast o open bankingu

-– W ciągu ostatnich kilku lat, konsumenci niewątpliwie stanęli w obliczu trudnych wyborów, dotyczących ustalania priorytetów swoich wydatków. Mimo tego niezmienna pozostaje potrzeba doświadczeń. Wraz ze stopniowym ustępowaniem niekorzystnych czynników, takich jak wysoka inflacja i wysokie stopy procentowe, konsumenci prawdopodobnie wykorzystają swoją większą siłę nabywczą na wydatki uznaniowe – komentuje Natalia Lechmanova, główna ekonomistka na Europę w Mastercard Economics Institute.

Mastercard przypomina, że jest wieloletnim partnerem najbardziej znanych europejskich wydarzeń rozrywkowych i sportowych. W tym roku są to między innymi: finał Ligi Mistrzów UEFA na Wembley, Roland Garros, Festiwal w Cannes, Festiwal Filmowy Berlinale i League of Legends, a także koncerty Live Nation w wielu europejskich krajach. W Polsce jest to festiwal Mastercard Off Camera, Pol’And’Rock i Great September.

KATEGORIA
CIEKAWOSTKI
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ
TAGI: MASTERCARD

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies