Nowa funkcja zwiększa bezpieczeństwo pieniędzy i danych w sytuacji przejęcia kontroli nad rachunkiem przez przestępców
VeloBank poinformował swoich klientów o wdrożeniu nowej usługi z zakresu bezpieczeństwa korzystania z bankowości elektronicznej. Chodzi o biometrię behawioralną, przygotowaną przy współpracy z Biurem Informacji Kredytowej. Usługa jest bezpłatna. Aby zacząć z niej korzystać, klient musi wyrazić na to zgodę, którą w każdej chwili może wycofać.
Biometria behawioralna to usługa polegająca na analizie sposobu korzystania z komputera i smartfona przez danego użytkownika. System analizuje szereg różnych parametrów, takich jak siła uderzeń w klawiaturę, prędkość przesuwania kursora itp., a następnie na bazie zebranych danych buduje wzorzec charakterystyczny dla wskazanej osoby. W rezultacie jest w stanie rozpoznać, czy człowiek, który właśnie zalogował się na swój rachunek, jest jego prawowitym użytkownikiem.
– Jeśli ktoś wykradnie lub wyłudzi od ciebie dane logowania i będzie chciał zlecić przelewy z twojego konta, będziemy mieli większą szansę, aby to wykryć, porównując jego działanie z twoim modelem zachowania. Uruchomimy wtedy dodatkowe zabezpieczenia, np. powiadomimy cię SMS-em o podejrzanej transakcji, zadzwonimy do ciebie, by potwierdzić, czy to ty zlecasz przelew, odrzucimy podejrzaną transakcję – czytam w informacji VeloBanku kierowanej do klientów.
Jak wspomniałem, rozwiązanie udostępnione właśnie przez VeloBank powstało przy współpracy z BIK-iem. Ten kilka lat temu zainwestował w polski fintech Digital Fintechprints, który opracował technologię biometrii behawioralnej. Na bazie tej innowacji BIK buduje system wspólny dla całego sektora bankowego. Dzięki temu klient korzystający z biometrii behawioralnej w jednym banku, zakładając rachunek w innej instytucji, automatycznie będzie chroniony także i w kolejnym banku.
Inną instytucją, która wdrożyła już sektorową biometrię behawioralną BIK-u, jest ING. Z jego danych wynika, że wśród wszystkich oszukanych klientów ING ci z włączoną biometrią stanowią mniej niż 4 proc. A bywają miesiące, że ich udział spada poniżej 1 proc. Na razie jednak tylko 27 proc. użytkowników bankowości elektronicznej w tym banku wyraziło zainteresowanie korzystaniem z weryfikacji behawioralnej.