Miasto chce też umożliwić wszystkim zainteresowanym tym operatorom płatności mobilnych pobieranie należności za parkowanie w centrum za pośrednictwem aplikacji na smartfonie
Stołeczny Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na dostawę parkomatów, które staną w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Na ulicach Warszawy ma się pojawić 1910 urządzeń – o blisko 200 mniej niż dotychczas. Większość maszyn nie będzie przyjmować płatności gotówką.
Z komunikatu ZDM wynika, że 1,1 tys. parkomatów będzie przyjmować płatności wyłącznie kartą i Blikiem. Pozostałe 810 umożliwi transakcje gotówkowe. Urządzenia będą się różnić wielkością, by ułatwić ich identyfikację kierowcom. Taka decyzja oznacza oszczędności dla miasta – parkomaty przyjmujące bilon są bardziej awaryjne, dużo droższe i wymagają dodatkowych działań związanych z odbiorem monet.
Jednocześnie zwraca się uwagę na fakt, że zmniejszenie liczby automatów przyjmujących bilon wpisuje się w obserwowany trend. Z miejskich statystyk wynika, że w 2018 roku gotówka stanowiła 35 proc. płatności w parkomatach, na kartę decydowało się 44 proc. kierowców. Obecnie ponad połowa (53 proc.) użytkowników płaci z pomocą aplikacji mobilnych, 35 proc. korzysta z karty, a zaledwie 12 proc. decyduje się na gotówkę. ZDM deklaruje, że parkomaty przyjmujące bilon pojawią się tam, gdzie jest on najczęściej używany.
Urzędnicy zapowiedzieli też wykorzystanie w całym systemie kodów QR. Ich czytniki pojawią się w maszynach i umożliwią skanowanie kodów wygenerowanych w smartfonie kierowcy. W efekcie zmniejszy się ryzyko wpisania błędnego numeru rejestracyjnego – będzie uzupełniany automatycznie. Czytniki QR pozwolą też w prosty sposób przedłużać bilety zakupione w parkomatach.
Obecnie w SPPN funkcjonuje trzech operatorów płatności mobilnych. ZDM chce, by ich liczba rosła i to bez ograniczeń. Plan jest taki, by transakcje tego typu obsługiwać mogli wszyscy chętni, którzy spełnią wymagania urzędników. Ich integratorem ma być firma, która wygra przetarg na dostawę parkomatów. To ona podpisze umowy z nowymi operatorami, w tym gronie powinny się pojawić także mniejsze firmy, co w teorii poprawi konkurencyjność.
Urzędnicy czekają na oferty w przetargu do 23 kwietnia. Dotyczy on dostawy, montażu oraz obsługi maszyn. Umowa zostanie podpisana na dekadę, a miasto będzie dzierżawić urządzenia, podobnie jak odbywa się to obecnie. Miasto nie wyklucza, że to ostatni przetarg tego typu i za 10 lat parkomaty nie będą już potrzebne.