Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Efigence: silversi chętnie bankują i kupują mobilnie. Z jakich aplikacji korzystają?

Zauważając gotowość osób starszych do załatwiania spraw za pomocą smartfona, autorzy raportu SilversTech Navigators Research radzą dostosowywać aplikacje do potrzeb silversów

Firma Efigence przygotowała raport na temat preferencji i zachowań pokolenia silver w zakresie używania aplikacji mobilnych. Z opracowania SilversTech Navigators Research można się dowiedzieć, że silversi aktywnie korzystają z urządzeń mobilnych – prawie 70 proc. spędza ze smartfonem w ręce więcej niż godzinę dziennie, 69 proc. korzysta z aplikacji bankowych każdego dnia, a aż 82 proc. realizuje w ten sposób zakupy.

Analizując nastawienie osób starszych do bankowości mobilnej, autorzy raportu podkreślają, że silversi dość dobrze oceniają aplikacje banków, wskazując na ich intuicyjność oraz odpowiednie funkcje. Ma to korzystnie wpływać na chęć załatwiania przez te osoby większości spraw bankowych za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Najwięcej ankietowanych przyznało się do korzystania z aplikacji IKO od PKO BP (24 proc. badanych w wieku 50-59 lat, 22 proc. respondentów z grupy wiekowej 60-69 lat i 26 proc. spośród najstarszych). Na drugim miejscu uplasowała się apka banku Millennium (odpowiednio w grupach wiekowych: 15 proc., 9 proc. i 15 proc.), a na trzecim apka mBanku (16 proc., 11 proc. i 9 proc.). Jednocześnie pomimo wysokiego poziomu bezpieczeństwa aplikacji, seniorzy nadal postrzegają osobistą wizytę w oddziale banku jako bezpieczniejszą metodę załatwiania spraw. Z badania wynika także, że osoby starsze oraz te z niższym wykształceniem wykazują większy sceptycyzm wobec biometrycznych metod logowania, preferując tradycyjne hasła lub PIN-y.

Przeczytajcie także: Zmiany na rynku bankomatów

W części poświęconej preferencjom zakupowym osób starszych autorzy raportu dowodzą, że silversi kupujący za pomocą urządzeń mobilnych (czyli 82 proc. ogółu) najczęściej robią zakupy kilka razy w miesiącu. – Ponad 80 proc. przedstawicieli generacji Silver dokonuje zakupów online na urządzeniach mobilnych. Z pozostałych 20 proc. badanych aż 60 proc. korzysta z komputera. Daje to jasny obraz, że osoby po 50. roku życia są istotnymi i aktywnymi uczestnikami świata e-commerce, zatem ich potrzeby z zakresu UX (wygoda użytkowania) powinny być równie istotne, co w przypadku innych użytkowników – wskazuje Wojciech Bogdan, Chief Marketing & Financial Services Officer w Allegro.

Badani, którzy zadeklarowali, że nie korzystają ze smartfona w celach zakupowych, najczęściej tłumaczyli, że zaopatrują się w produkty i usługi także online ale za pomocą komputera. Wskazywano przy tym na trudności z oceną produktu bez obejrzenia go na żywo, kłopoty ze wzrokiem lub inne problemy z trafieniem w drobne elementy na ekranie. Wśród osób powyżej 70 roku życia szczególnie uwidaczniały się obawy przed potencjalnym oszustwem w sieci.

Jak się okazuje, prawie trzy czwarte respondentów kupujących mobilnie najczęściej korzysta z aplikacji Allegro. Na dalszych miejscach uplasowały się apki Empiku, OLX-a, Vinted i CCC. Zaś przy płatnościach silversi najchętniej wybierają Blika, przy czym preferencje w tym zakresie zmieniają się w zależności od wieku. W grupie 50-59 lat Blik był wskazywany jako dominująca metoda płatności przez 55 proc. ankietowanych, w grupie wiekowej 60-69 przez 50 proc., a w gronie osób powyżej 70 lat już tylko przez 35 proc. osób. Respondenci reprezentujący najstarszą grupę wiekową chętniej wybierali szybkie przelewy (44 proc.), płatności kartą (41 proc.) i tradycyjne przelewy (36 proc.).

Przeczytajcie także: Publikacja rankingu najbardziej wpływowych kobiet w branży już wkrótce

W opracowaniu zwrócono uwagę, że według prognoz demograficznych do 2050 r. grupa osób starszych może stanowić aż 40 proc. populacji. Sektor technologiczny, a w szczególności branże związane z produktami konsumenckimi, powinny się na to przygotować. – Kluczowe więc stają się rozwiązania, które będą dostosowane do specyficznych potrzeb seniorów. Innowacje w obszarze aplikacji mobilnych, usług online i innych technologii konsumenckich muszą kierować się zasadami prostoty użytkowania, dostosowania do ograniczeń sensorycznych i funkcjonalności, które wspomogą podniesienie jakości życia generacji Silver – komentuje Marek Lesiak, członek zarządu Efigence.

Wnioski przedstawione w raporcie bazują na badaniach – ilościowym i jakościowym – przeprowadzonych na osobach w wieku powyżej 50 lat, będących użytkownikami smartfonów i posiadających konto w banku.

Serwis cashless.pl objął raport patronatem medialnym.

KATEGORIA
PATRONATY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies