W ciągu minionego roku sprzedaż biletów przez aplikacje mobilne wzrosła o 43 proc.
Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie podał interesujące dane na temat sprzedaży biletów komunikacji miejskiej w ubiegłym roku. Okazuje się, że aplikacje mobilne stały się najpopularniejszym sposobem płatności za przejazdy autobusami, tramwajami czy metrem.
Ze statystyk stołecznego ZTM wynika, że w ubiegłym roku przez apki takie jak moBiLET, mPay, SkyCash, Jakdojade, zbiletem i GoPay pasażerowie kupili ponad 40 mln biletów. To o 43 proc. więcej niż w roku 2022. Dla porównania ubiegłoroczna sprzedaż biletów w automatach stacjonarnych zamknęła się liczbą 35,3 mln, a w automatach mobilnych w pojazdach – 23,8 mln. W stacjonarnych Punktach Obsługi Pasażera kupiono jedynie 1,1 mln biletów a w pozostałych punktach dystrybucji – 12,8 mln.
W komunikacie prasowym napisano, że wyniki sprzedaży biletów przez aplikacje mobilne potwierdzają słuszność decyzji o rozpoczęciu procedury, której efektem ma być uruchomienie nowego systemu płatności za komunikację miejską w Warszawie.
Zgodnie z udostępnioną przez ZTM dokumentacją, nowy system ma umożliwiać płatności za przejazdy komunikacją za pomocą nie tylko aplikacji, ale też karty płatniczej, smartfona i smartwatcha, czy karty miejskiej. Ma się pojawić też możliwość korzystania z tzw. taryfy przystankowej, a więc płatności za faktycznie przejechany odcinek trasy. O zlecenie budowy nowego systemu starają się: francuskie Conduent Business Solutions, Mennica Polska oraz brytyjskie Cubic Transportation Systems a także dwa konsorcja. Do pierwszego, którego liderem jest Mera Serwis, dołączyły Eviden Polska oraz Atos Poland, a z kolei konsorcjum, któremu przewodzi Orange Polska, tworzą wraz z nim estońskie Ridango oraz polskie Integrated Solutions.
Co ciekawe aplikacje mobilne są także coraz ważniejszym kanałem sprzedaży biletów parkingowych w Warszawie. Na przykład w okresie styczeń-lipiec 2023 r. już 45 proc. opłat za parkowanie wniesiono za pomocą aplikacji na smartfonach. Dla porównania w 2018 r. było to 21 proc. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie, który nadzoruje tutejszą strefę płatnego parkowania, podkreśla, że obsługa płatności mobilnych jest blisko 20 razy tańsza niż płatności bilonem, w przypadku których konieczne jest codzienne jeżdżenie do parkomatów, wybieranie pieniędzy i serwisowanie urządzeń.