Minione lata istotnie wpłynęły na kształt obecnych usług cyfrowych. Pandemia przeniosła niemałą część naszego życia do świata wirtualnego. Z czasem okazało się jednak, że w różnym stopniu potrzebujemy wzajemnej obecności i interakcji
Równolegle do tych burzliwych zmian nawyków społecznych pojawił się model GPT. Co prawda mechanizmy sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego czy sieci neuronowych są znane od dawna, ale dopiero OpenAI zaprezentowała rozwiązanie przełomowe, otwierające szeroko jak nigdy dotąd zwykłym ludziom bramy do świata AI. Mimo trwających od wielu lat prac gigantów technologicznych to właśnie ChatGPT zaskoczył świat rozwiązaniem tak prostym w obsłudze, że ludzie zupełnie niezwiązani z technologią mogli zacząć go używać za pomocą intuicyjnej aplikacji w smartfonie.
Zmiany te w sposób wyraźny pociągnęły za sobą kolejne, co niewątpliwie zauważyć możemy w bardzo dużych przedsiębiorstwach, które w sposób ewidentny zmieniają kierunek swojego rozwoju. Hitachi Ltd. jest globalnym, japońskim przedsiębiorstwem, które zawsze, w swojej ponad 100-letniej tradycji, stawiało na jakość, niezawodność i innowacyjność. Potwierdza to nawet hasło zawarte w logotypie koncernu "Inspire the Next". Właśnie dlatego nie powinny dziwić decyzje strategiczne polegające na sprzedaży części tradycyjnego biznesu jak np. narzędzia czy maszyny budowlane, w celu stworzenia przestrzeni dla najbardziej w tej chwili oczekiwanych produktów i usług związanych z transformację cyfrową.
Tym sposobem japoński koncern, chcąc wykorzystać pełny potencjał globalnej organizacji, a także dotychczasowe inwestycje i doświadczenia w zakresie rozwiązań cyfrowych takich jak chmura obliczeniowa, AI czy BlockChain stworzył spółkę Hitachi Digital Services.
Hitachi w polskim sektorze bankowym znane jest zarówno z oferty infrastruktury IT, ale także z rozwiązań stricte biznesowych, takich jak Trwały Nośnik czy systemów Paperless. Budowana przez lata marka jest dziś synonimem wydajności i niezawodności. Jednak potrzeby rynku są znacznie większe. Stąd powstanie spółki dedykowanej na nowoczesnych usług IT, wydaje się być naturalnym ruchem producenta, gdyż tym sposobem otwiera nowy rozdział współpracy klientami, którzy od wielu lat obdarzają go zaufaniem.
Portfolio oferowanych usług Hitachi Digital Services rozciąga się od klasycznej modernizacji aplikacji, która jest naturalnym katalizatorem w drodze do chmury obliczeniowej w tym Cloud FinOps, aż po zaawansowane rozwiązania do budowy przedsiębiorstw napędzanych przez AI. Warto zauważyć, że niewątpliwą przewagą koncernu jest możliwość zaangażowania w projekty swoich własnych spółek, takich jak np. GlobalLogic (globalny producent oprogramowania), Hitachi Vantara (producent infrastruktury IT i systemów danych) czy Hitachi Energy (producent systemów energetycznych, zarządzania majątkiem i narzędzi optymalizacji energetycznej). Można się zatem spodziewać, że tak silnej drużynie będzie znacznie łatwiej niż wielu konkurentom rozwiązywać złożone wyzwania swoich klientów. Mówiąc o klientach warto wspomnieć, że mimo krótkiej historii nowej spółki, Hitachi Digital Services cieszy się już referencjami dużych grup finansowych jak choćby Raiffeisen Bank International, któremu spółka pomogła w globalnej migracji do chmury obliczeniowej. Ciekawą ofertą dla polskiego sektora finansowego, oprócz samej migracji do chmury jest budowa, a także optymalizacja, systemów takich jak CRM czy ERP. Można śmiało powiedzieć, że w Hitachi to doskonały partner do budowy czy optymalizacji DataDriven Enterprise czyli organizacji zasilanej siłą jaką niosą ze sobą dane. Hitachi pomaga nie tylko je gromadzić i przechowywać, ale zadbać o ich jakość, dostępność i szybkość monetyzacji. Ponadto pracując z japońskim koncernem klienci mogą liczyć na wsparcie w budowie procesów biznesowych, wykorzystujących dane i AI, doradztwo w zakresie procedur bezpieczeństwa, a także profesjonalne konsultacje w zakresie efektywności energetycznej. Hasło propagujące cele ESG i dbanie o naszą planetę – "Social Innovation is Powering Good" ma swoje odzwierciedlenie w realnych produktach i usługach koncernu, stąd w szerokim wachlarzu możliwości, polskie instytucje finansowe mogą znaleźć między innymi optymalizację energetyczną chmury i centrów danych, usługi dekarbonizacji czy szeroko zakrojone doradztwo w zakresie modernizacji aplikacji pod kątem redukcji śladu węglowego.
Podsumowując Hitachi Digital Services to otwierająca się, również w Polsce, furtka do świata nowoczesnych usług cyfrowych i ogromnego ekosystemu Hitachi. Co istotne, polski oddział korporacji, Hitachi Europe Ltd. zapowiedział już intensywne zaangażowanie w regionie CEE. aby ułatwić polskim klientom dostęp do zaawansowanych usług HDS już w 2024 roku.
O autorze
Absolwent Wydziału Elektroniki Politechniki Wrocławskiej aktywny zawodowo w branży IT od ponad 30 lat w różnych rolach: menedżera w dziale IT, inżyniera wsparcia sprzedaży i architekta rozwiązań biznesowych u największych światowych producentów nowoczesnych technologii. Przez 10 lat pracował jako ekspert a później menedżer w Banku Zachodnim WBK (obecnie Santander Bank). Od 2007 roku zaangażowany w rozwój wirtualizacji serwerów x86. Menedżer projektu konsolidacji serwerów oddziałowych do platformy VMware. Za pionierskie rozwiązania zastosowania technologi VMware dla krytycznych systemów rozproszonych został uhonorowany dedykowaną sesją na światowej konferencji VMworld 2008 w Las Vegas. Założyciel polskiej grupy użytkowników VMware - VMUG. Doświadczenie w pracy międzynarodowej zdobył pracując jako Channel Sales Engineer for Eastern Europe & CIS w Citrix. Od 2014 roku, równolegle hobbystycznie, pracuje w zespole redakcyjnym ITwiz jako felietonista, fan technologii i autor niezależnych artykułów technologicznych skupionych na innowacjach i nowoczesnych technologiach, m.in: automatyzacja, sztuczna inteligencja, komputery kwantowe czy chmury obliczeniowe. Posiada liczne certyfikaty techniczne Microsoft, VMware, Citrix, Hitachi a także ITIL. Obecnie pełni funkcję Head of Digital Business Development w Hitachi Europe.