Kilka banków planuje w tym roku poszerzyć zestaw oferowanych przez siebie usług Blika – zwiększy się dostępność prośby o przelew, płatności w internecie bez kodu i płatności powtarzalnych
Popularność Blika stale rośnie. Na koniec III kw. 2023 r. z systemu korzystało już prawie 15 mln użytkowników. W minionym roku powiększyło się też grono banków udostępniających swoim klientom usługi Blika. Do 18 wcześniej znajdujących się w tym gronie (Alior Bank, BNP Paribas, BOŚ, BPS, BS w Brodnicy, BSR w Krakowie, Citi, Credit Agricole, ING, mBank, Millennium, Nest Bank, Pekao, PKO BP, Pocztowy, Santander, SGB oraz VeloBank) dołączyła dziewiętnasta instytucja: Krakowski Bank Spółdzielczy. Trzeba mieć jednak na uwadze, że zakres oferowanych funkcji Blika znacznie różni się pomiędzy poszczególnymi instytucjami. Z poniższego zestawienia dowiecie się, z jakich usług możecie korzystać w swoim banku.
Podstawową usługę Blika, czyli płatności kodem w internecie, zapewnia każda z 19 instytucji. Dodatkowe udogodnienie, dzięki któremu można uniknąć przepisywania kodu przy kolejnych zakupach w zaufanym sklepie, oferuje siedem instytucji. "Zapamiętać" sklep lub przeglądarkę można w aplikacjach: Aliora, ING, mBanku, Millennium, Pekao, PKO BP i Santandera, a nad wdrożeniem takiego rozwiązania pracuje Bank Spółdzielczy w Brodnicy.
Jeszcze krok dalej poszło PKO BP – oferuje tzw. swoją wersję Blik one click, czyli możliwość uregulowania należności bez podawania kodu i bez potwierdzania. Taką usługę oferuje jako jedyny bank na rynku, ale jak na razie jest ona dostępna wyłącznie na platformie Allegro, o czym więcej przeczytacie tutaj.
Płatności powtarzalne, np. płatności za rachunki czy subskrypcje, mogą z pomocą Blika zlecać klienci tylko dwóch banków: ING i Pekao. Jak jednak dowiedział się serwis cashless.pl, usługa ta w niedalekiej przyszłości ma zostać udostępniona również klientom Millennium. Aby skorzystać z tego rozwiązania, klient przy opłacaniu pierwszego zobowiązania Blikiem akceptuje zaproszenie do utworzenia płatności powtarzalnej, a ta wykona się automatycznie w ustalonym terminie.
Choć nadal Blik najczęściej wykorzystywany jest w handlu internetowym (w III kw. 2023 r. ponad 50 proc. wszystkich transakcji z wykorzystaniem tego rozwiązania miało miejsce w e-commerce), to coraz chętniej klienci płacą nim również w sklepach stacjonarnych. A jak wynika z najświeższych dostępnych danych, już ponad jedna trzecia operacji w terminalach płatniczych to płatności zbliżeniowe. Obecnie za pomocą tzw. Blika C poprzez zbliżenie telefonu z Androidem do terminala płacić mogą klienci sześciu banków: Aliora, ING, mBanku, Millennium, PKO i Santandera.
Klienci pozostałych instytucji oraz właściciele iPhone'ów przy płatnościach stacjonarnych będą musieli wygenerować kod Blik, podać go sprzedawcy, a następnie zatwierdzić operację w swojej aplikacji. Usługa ta jest dostępna we wszystkich 19 bankach zintegrowanych z Blikiem.
Trzecią powszechnie dostępną funkcją Blika, po płatnościach z kodem w e-commerce i płatnościach z kodem w sklepach stacjonarnych, są wypłaty z bankomatów – pozwala na nie wszystkie 19 instytucji. Oczywiście jest to możliwe w tych bankomatach, które obsługują taki typ transakcji. Ich sieć jest jednak pokaźna – na koniec III kw. 2023 r. Blika akceptowało 19,6 tys. spośród niespełna 21 tys. wszystkich działających na rynku.
Istotnie krótsza jest natomiast lista instytucji, których klienci mogą z kodem Blik wpłacać pieniądze we wpłatomatach. Z takiej usługi skorzystają obecnie klienci ośmiu banków: BNP Paribas, Credit Agricole, ING, Millennium, Nest Banku, Pekao, PKO i VeloBanku.
Cieszącą się dużą popularnością usługę szybkich przelewów na numer telefonu ma w swojej ofercie 17 banków. Oznacza to, że funkcja ta nie jest dostępna jedynie w dwóch bankach należących do systemu, a więc w BPS oraz w Krakowskim Banku Spółdzielczym. Ten ostatni zadeklarował jednak, że pracuje już nad udostępnieniem jej swoim klientom. Przy okazji warto odnotować, że na koniec III kw. w usłudze zarejestrowanych było już przeszło 15,6 mln numerów, a tego typu operacje stanowiły ponad jedną czwartą wszystkich transakcji Blikiem.
Drogę do popularności toruje sobie zaś usługa prośby o przelew Blik. Jeszcze rok temu była dostępna tylko w trzech bankach, teraz mogą z niej korzystać klienci sześciu instytucji: BSR w Krakowie, ING, mBanku, Millennium, VeloBanku, a od niedawna także Pekao. Co ciekawe, kilka kolejnych zamierza wdrożyć tę funkcję w najbliższym czasie. Tak zadeklarowały: Krakowski Bank Spółdzielczy, SGB i Santander. Jednocześnie warto odnotować, że podobną usługę do wspomnianej prośby o przelew proponuje swoim klientom PKO BP. Nie jest ona jednak realizowana w ramach systemu Blik, a użytkownik IKO o przelew może poprosić tylko innego klienta tej samej instytucji.
Listę narzędzi oferowanych przez PSP zamykają czeki Blik. Z tego narzędzia korzystać mogą klienci czterech banków: Millennium, PKO BP, Pocztowego i VeloBanku.
Wciąż do powszechnego użytku nie trafiła zaś zapowiadana od dawna usługa Blik płacę później. Jej testy rozpoczęły się w banku Millennium we wrześniu 2022 r. Obecnie – prawie półtora roku później – oparte na Bliku płatności odroczone nadal są na etapie pilotażu. Jest jednak nadzieja, że rozwiązanie doczeka się niedługo szerszego wdrożenia. – Finalizujemy testy, aby już wkrótce zaproponować nowe rozwiązanie wszystkim klientom – zapewniono mnie w biurze prasowym Millennium.
W tabeli poniżej znajdziecie informacje na temat dostępności usług Blika w poszczególnych bankach. Niezaprzeczalnie prym wśród nich wiodą: ING, w którym brak jedynie czeków, oraz Millennium, które z kolei nie ma w repertuarze płatności powtarzalnych, aczkolwiek – jak mogliście przeczytać powyżej – pracuje nad wdrożeniem tej usługi.