Wdrożona technologia usprawnia ocenę merytoryczną roszczeń, ujednolica podejmowanie decyzji i ogranicza ryzyko oszustwa
Uniqa poinformowała o wprowadzeniu pełnej automatyzacji do oceny szkód życiowych w zakresie uszczerbku na zdrowiu. W rezultacie średni czas likwidacji szkód tego typu skrócił się do niecałych 5 minut. Niezbędne do tego narzędzia dostarczył polski insurtech Minte.ai. Wdrożona technologia usprawnia ocenę merytoryczną roszczeń, ujednolica podejmowanie decyzji i ogranicza ryzyko oszustwa.
Jednym z etapów rozpatrywania szkód osobowych jest ocena ich medycznej części, czyli przegląd zgromadzonej dokumentacji medycznej, właściwa ocena konsekwencji zdrowotnych, jakie wystąpiły u poszkodowanego, oraz odniesienie do odpowiednich zapisów w ogólnych warunkach ubezpieczenia. Jest to proces żmudny, ale niełatwy do zautomatyzowania z uwagi na konieczność pozyskiwania danych z często niedoskonałych skanów dokumentów z nieustrukturyzowanymi informacjami oraz konieczność oparcia się na wiedzy eksperckiej do merytorycznej oceny i sporządzenia uzasadnienia decyzji. Jak jednak deklaruje Minte, insurtechowi udało się pokonać te wyzwania i stworzyć rozwiązanie będące połączeniem technologii sztucznej inteligencji z posiadaną wiedzą z zakresu medycyny ubezpieczeniowej.
Już na pierwszym etapie interakcji z ubezpieczonym sztuczna inteligencja ocenia kompletność załączników w trakcie zgłaszania roszczenia, w zależności od typu ubezpieczenia. Sztuczna inteligencja dokonuje oceny merytorycznej szkody, określając podstawy wypłaty bądź jej braku, i parametrów wypłaty: procent uszczerbku, liczba dni w szpitalu, klasa operacji etc. Narzędzie umożliwia także ocenę ryzyka wyłudzenia, poddając analizie wiarygodność dokumentacji medycznej, oraz przygotowanie odpowiedzi dla ubezpieczonego wraz z uzasadnieniem.
Uniqa i Minte.ai współpracują ze sobą już od dłuższego czasu. Ubezpieczyciel zdecydował się zaufać insurtechowi na wczesnym etapie jego rozwoju i firmy wspólnie przeprowadzały tzw. proof of concept, czyli pilotaż mający na celu upewnienie się co do użyteczności rozwiązania oraz doskonalenie go. Obecnie udało się zakończyć pierwszy etap wdrożenia produkcyjnego – w zakresie szkód dot. uszczerbku na zdrowiu. W planach jest natomiast rozszerzenie wykorzystania narzędzia do obsługi roszczeń z tytułu innych umów ubezpieczeń. W tym umów dodatkowych: leczenia szpitalnego, operacji chirurgicznych i poważnych zachorowań.