Zgodnie z unijnymi przepisami w przyszłym roku niemal wszystkie nowo budowane stacje ładowania aut będą musiały być wyposażone w terminale płatnicze
Z komunikatu prasowego Elocity wynika, że dzięki współpracy z eService firma ta wprowadziła na rynek system płatności bezgotówkowych, współpracujący z ładowarkami samochodów elektrycznych różnych producentów. Jednym z najważniejszych elementów tego systemu są terminale płatnicze obsługiwane przez eService.
– Operator stacji wyposażonej w terminal płatniczy wywiązuje się z obowiązków, które nakładają na niego przepisy i ułatwia klientom wygodne płatności. Ponadto korzystając z naszego rozwiązania, gwarantuje użytkownikom natychmiastowy dostęp do faktur. Wystarczy, że podczas ładowania kierowca poda NIP i numer telefonu, a automatycznie otrzyma SMS z linkiem do faktury – mówi Adrian Nocuń, członek zarządu Elocity odpowiedzialny za wdrożenie terminali płatniczych.
Infrastruktura do ładowania samochodów elektrycznych wciąż jest wąskim gardłem na drodze do rozwoju elektromobilności w Polsce. Nie dość, że ładowarek jest mało, to jeszcze korzystanie z nich jest utrudnione. Zazwyczaj każdy z operatorów stacji ładowania ma własną aplikację mobilną, niezbędną do skorzystania z ładowarki oraz płatności za usługę. Oznacza to, że aby móc naładować samochód w dowolnej ładowarce, trzeba mieć zainstalowanych na smartfonie wiele różnych aplikacji.
Dlatego Unia Europejska wprowadziła przepisy, zgodnie z którymi od 2024 roku operatorzy stacji mają obowiązek umożliwić kierowcom korzystanie z płatności bez aplikacji na wszystkich nowo uruchomionych stacjach. W przypadku stacji o mocy co najmniej 50 kW powinien to być czytnik kart płatniczych lub urządzenie do płatności bezdotykowych. W przypadku stacji o słabszej mocy rozwiązaniem może być zastosowanie urządzeń korzystających z internetu i umożliwiających bezpieczne płatności np. za pomocą kodów QR.
W związku ze zbliżającym się wejściem w życie nowych obowiązków w ostatnim czasie było już kilka wdrożeń terminali płatniczych na stacjach ładowania. Ostatnio o tego rodzaju projekcie wspólnym z firmą Sola informowała spółka Fiserv Polska (PolCard). Wcześniej uruchomieniem sieci ładowarek wyposażonych w terminal chwaliła się firma Powerdot.