Za najbezpieczniejszą metodę płatności za zakupy online klienci uznają nadal płatność za pobraniem
Operator płatności Tpay podzielił się zawartością raportu "Jak Polacy kupują online 2023. Roz_ważny konsument w niepewnych czasach". Wynika z niego m.in., że wśród polskich klientów sklepów elektronicznych rosną wymagania wobec płatności elektronicznych. Z tegorocznej edycji raportu można się dowiedzieć np., że 81 proc. klientów przed zakupami sprawdza metody płatności dostępne w e-sklepie. Dla porównania: w 2020 roku było to 76 proc.
Największy odsetek respondentów (70 proc.) wskazał, że podczas płatności za e-zakupy korzysta z Blika (względem 2020 roku oznacza to wzrost o 11 p.p.). Na drugim miejscu uplasował się szybki przelew (23 proc.), a podium zamknęła płatność kartą (19 proc.). W obu przypadkach zanotowano spadki względem 2020 roku – odpowiednio o 4 i 6 p.p.
W raporcie ujęto też preferowane przez Polaków metody płatności. Także i w tym przypadku liderem jest Blik (76 proc.), ale na drugim miejscu znalazły się płatności kartą (29 proc.), a na trzecim szybki przelew (27 proc.). Sporym zainteresowaniem cieszą się portfele elektroniczne, za pomocą których płatność preferuje już 26 proc. rodzimych internautów. To 5 p.p. wzrostu względem 2020 roku.
Duży wpływ na preferencję konkretnej metody płatności podczas finalizacji e-zakupów mają szybkość i wygoda. Metodą, która w tym roku w ramach tych kategorii zdobyła największe uznanie, jest portfel elektroniczny: 86 proc. osób docenia ją za szybkość, a 76 proc. za wygodę. W przypadku przelewu natychmiastowego było to odpowiednio 82 proc. i 65 proc., Blika 79 proc. i 65 proc., a karty 70 proc. i 66 proc. Ważną rolę odgrywa też bezpieczeństwo. Na przestrzeni trzech ostatnich lat konsumenci czuli się najbezpieczniej, korzystając z płatności za pobraniem (75 proc. wskazań w tym roku).