Ale nie wszyscy ubezpieczyciele cieszą się z przyrostu składki. W porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej spadki odnotowali m.in. Ergo Hestia, Generali i Allianz
Jak wynika z danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, ubezpieczyciele komunikacyjni działający na polskim rynku zebrali w I półroczu tego roku nieco ponad 8 mld zł składek z OC. Oznacza to nominalny wzrost o 6 proc. względem analogicznego okresu rok wcześniej, kiedy to przypis wyniósł niecałe 7,6 mld zł.
Bez zmian pozostaje pierwsza trójka największych ubezpieczycieli. PZU zebrało ponad 2,1 mld zł składki (8 proc. więcej niż od stycznia do czerwca 2022 r.), Warta 1,7 mld zł (6 proc. więcej niż rok wcześniej), a Ergo Hestia 1,3 mld (4 proc. mniej). Wygląda więc na to, że Warta spuściła nieco z tonu w intensywnym zdobywaniu rynku (co obserwowaliśmy przez klika ostatnich kwartałów), za to PZU postanowiło nie odpuszczać rywalizacji (kuluarowo mówi się, że ze szkodą dla rentowności). W przypadku Ergo Hestii wydaje się, że spadek przypisu może być konsekwencją decyzji ubezpieczyciela, aby zacząć podnosić stawki – co na mocno konkurencyjnym rynku zawsze początkowo wiąże się z odpływem klientów.
Każdy spośród trzech kolejnych ubezpieczycieli – Uniqa, Link4 i Compensa – zanotował wzrost rok do roku o 9 proc., zbierając w I półroczu 2023 r. odpowiednio 624 mln zł składki, 406 mln zł i 379 mln zł. TUW TUW urósł o 6 proc. (do 160 mln zł składki), a Wiener utrzymał się na poziomie z zeszłego roku (205 mln zł). Dużo mniej optymistyczne informacje płyną z Generali, które kolejny kwartał z rzędu traci klientów – tym razem zebrało o 19 proc. mniej składki niż w pierwszych sześciu miesiącach 2022 r. (216 mln zł w porównaniu do 266 mln zł rok wcześniej). Spadek przypisu zanotował również Allianz (182 mln zł, czyli o 8 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2022 r.).
Z ubezpieczycieli o udziale w rynku poniżej 2 proc. warto zwrócić uwagę na efektowny wzrost Wefoxa, który rok temu zebrał 13 mln zł, a w pierwszym półroczu 2023 r. już 113,5 mln zł składki. Mniej dynamicznie, ale również urósł Triglav (dystrybuowany przez insurtech Trasti) – rok temu 20 mln zł przypisu, teraz już 48,5 mln zł. Nie próżnuje również PKO Ubezpieczenia, które w marcu wystartowało ze swoim produktem PKO Moto. Przypis składki tego ubezpieczyciela wyniósł 33 mln zł.
Na wykresie poniżej zobrazowany został udział poszczególnych ubezpieczycieli w rynku OC komunikacyjnego. Klikając w karty wykresu, można porównać zmiany między I półroczem tego i poprzedniego roku.