Zdaniem Rafała Czyżewskiego, prezesa GreenWay Polska, wymuszą to przepisy europejskie oraz decyzja Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Zdaniem szefa spółki, będącej operatorem jednej z największych sieci urządzeń do ładowania samochodów elektrycznych w Polsce, w perspektywie kilku lat terminale płatnicze staną się standardowym wyposażeniem ładowarek.
– Unijne rozporządzenie AFIR wymusza stosowanie terminali płatniczych przy wszystkich nowo powstających urządzeniach zlokalizowanych wzdłuż transeuropejskiej sieci transportowej od stycznia 2027 roku, zatem prędzej czy później takie rozwiązania będą wykorzystywane również w innych lokalizacjach. Podobny obowiązek jest także w przypadku ładowarek, które mają powstawać ze wsparciem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – powiedział w rozmowie z agencją ISBnews Rafał Czyżewski.
Obecnie terminali płatniczych w Polsce przy ładowarkach praktycznie nie ma. Standardowo aby zapłacić za skorzystanie z takiego urządzenia trzeba mieć kartę wydaną przez operatora maszyny, albo jego aplikację mobilną. Gdy korzysta się z ładowarek różnych firm oznacza to, że trzeba mieć w portfelu wiele kart lub różne aplikacje na smartfonie. Upowszechnienie się terminali może problem rozwiązać, a za ładowanie auta będzie można płacić podobnie jak dziś za paliwo.
Specjaliści podkreślają jednak, że wyposażenie ładowarek w terminale płatnicze niesie ze sobą poważne wyzwania. Problemem jest potwierdzenie płatności za usługę. – Mierzymy się z tu z prozaicznym ograniczeniem do 500 liczby paragonów, jakie można wydrukować z użyciem jednej rolki papieru w kasie fiskalnej. Później rolkę trzeba wymienić. W sklepie nie jest to problemem, ale na stacjach ładowania, które z założenia są bezobsługowe i rozsiane po całej Polsce, ciągle wymieniane rolek papieru byłoby nieefektywne – uważa Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce. Firma ta buduje własną sieć ładowarek w naszym kraju.
Przedstawiciel Powerdot dodaje, że w przeciwieństwie do uprzywilejowanych właścicieli automatów np. ze słodyczami czy napojami, operatorzy ładowarek samochodowych są zobowiązani do wystawiania potwierdzenia transakcji. Dlatego, zdaniem szefa Powerdot, przyszłością są elektroniczne paragony wysyłane na maila lub sms. – Wraz z naszymi partnerami pracujemy obecnie nad takim rozwiązaniem. Niebawem uruchomimy pierwsze stacje ładowania wyposażone w terminale płatnicze z elektronicznym paragonem – powiedział Grigoriy Grigoriev.
Jednak przedstawiciel GreenWay zastanawia się, czy terminal przy ładowarce to dobre rozwiązanie. – Generuje to dodatkowe koszty dla operatorów, które przełożą się na koszt usługi ładowania, a jak pokazują przykłady z państw zachodnich, gdzie sieć ładowarek jest dużo większa, sam udział płatności kartami płatniczymi jest niewielki i z czasem będzie się zmniejszał. Kierowcy samochodów elektrycznych przekonają się, że wygodniej jest być zarejestrowanym w bazie operatora i płacić za pomocą aplikacji czy jego karty. W przyszłości będzie to także ułatwione poprzez technologię plug&charge i integrację płatności z systemem samochodu – powiedział ISBnews Rafał Czyżewski.