Na koniec marca najwięcej osób korzystało z aplikacji IKO od PKO BP. Aktywnie robiło to już blisko 5 mln klientów
Banki działającej na polskim rynku na koniec marca 2023 roku miały ponad 21,8 mln klientów korzystających z mobilnych aplikacji bankowych. W porównaniu z kwartałem poprzedzającym oznacza to wzrost o ponad 1,4 mln – wynika z danych zebranych przez serwis cashless.pl. Natomiast w zestawieniu z analogicznym kwartałem 2022 roku wynik poprawiono o przeszło 3,7 mln klientów.
Za aktywnego użytkownika aplikacji bankowej uznajemy osobę, która loguje się z jej pomocą na rachunek przynajmniej raz w miesiącu Ponownie zestawienie otwiera PKO BP, który posiada już niemal 5 mln użytkowników IKO. W ciągu kwartału instytucja pozyskała ok. 190 tys. nowych, aktywnych użytkowników swojej apki. Jeśli zestawić wynik z marca z tym z analogicznego okresu 2022 roku, okaże się, że poprawiono go o ok. 790 tys.
Kolejne pozycje w rankingu zajęły mBank, ING, Pekao, Santander oraz Millennium. Wszystkie te instytucje zauważalnie poprawiły wyniki i odnotowały po ponad 2 mln klientów korzystających z aplikacji bankowych.
Na kwartalną i roczną zmianę ogólnego wyniku wpływ miało też pojawienie się w zestawieniu nowych podmiotów. Pierwszym z nich jest Santander Consumer Bank (SCB). Należy jednak zaznaczyć, że instytucja ta nie posiada w swojej ofercie kont – blisko 340 tys. aktywnych użytkowników aplikacji używa jej dla innych produktów: kredytów, kart czy lokat.
Drugim świeżym podmiotem w zestawieniu jest Zakład Usług Informatycznych Novum. To istniejąca od ponad trzech dekad spółka specjalizująca się w tworzeniu oprogramowania dla sektora bankowego. Jednym z jej produktów jest aplikacja Nasz Bank dla klientów banków spółdzielczych. Z narzędzia mogą korzystać zarówno użytkownicy sprzętu z iOS, jak i smartfonów z Androidem.
Użytkowników apek bankowych jest w rzeczywistości więcej, niż wskazuje na to poniższa tabela. Część instytucji nie podaje swoich statystyk w tej kwestii, inne nie aktualizują danych. Jednocześnie warto przypomnieć, że liczba użytkowników bankowych aplikacji mobilnych nie pokrywa się z liczbą klientów korzystających z bankowości mobilnej. Część właścicieli smartfonów wciąż woli logować się na rachunek np. za pomocą przeglądarki internetowej. Warto też mieć na uwadze, że jedna osoba może być aktywnym użytkownikiem kilku aplikacji bankowych.