Fala to system płatności za przejazdy autobusami, tramwajami czy pociągami, który swoim zasięgiem obejmie całe województwo pomorskie
Spółka InnoBaltica, która zajmuje się budową systemu Fala, poinformowała, że zakończenie prac z tym związanych opóźni się i nie będzie gotowy w lipcu, jak wcześniej zapowiadano. Kiedy konkretnie zostanie uruchomiony, na razie nie wiadomo – za kilka tygodni ma zostać przedstawiony nowy harmonogram wdrożenia. Nieoficjalnie mówi się, że opóźnienie może sięgnąć kilku miesięcy, a pasażerowie będą mogli zacząć korzystać z Fali najwcześniej na przełomie 2023 i 2024 r.
Fala to system płatności za przejazdy komunikacją publiczną w całym województwie pomorskim. Udziałowcami budującej go spółki InnoBaltica są m.in. województwo pomorskie, miasta: Gdańsk, Gdynia, Słupsk, gminy: Tczew, Chojnice, Lębork, Puck, czy MZK Wejherowo. System obejmie autobusy, tramwaje, trolejbusy i pociągi.
Za przejazd dowolnym środkiem komunikacji będzie można płacić przy pomocy aplikacji mobilnej, przedpłaconej karty Fala lub dowolnego nośnika płatności zbliżeniowych, takiego jak karta bankowa, smartfon np. z Apple Pay czy Google Pay albo smartwatch. Pasażerowie nie będą musieli zastanawiać się, jaki bilet kupić. System sam wybierze najkorzystniejszą dla nich taryfę. Trzeba tylko pamiętać, że np. kartę płatniczą należy zbliżyć do kasownika nie tylko przy wsiadaniu, ale i wysiadaniu z pojazdu.
Jak wynika z komunikatu spółki InnoBaltica, za opóźnienie w uruchomieniu nowego rozwiązania odpowiedzialna jest firma Asseco Data Systems, która dostarcza oprogramowanie do Fali. Zdaniem Radomira Matczaka z zarządu InnoBaltiki, stan wdrożenia software’u jest zaawansowany, ale jeszcze niesatysfakcjonujący w pełni. System wymaga kolejnych testów, które zostaną przeprowadzone na terenie jednego z udziałowców spółki InnoBaltica, a więc w Lęborku. W tym czasie ma zostać dokończony także montaż tzw. falomatów, a więc urządzeń będących połączeniem terminali płatniczych i kasowników.
Fala to pierwszy tego rodzaju projekt w Polsce. Będzie przypominać systemy do płatności za przejazdy komunikacją miejską znane z wielu naszych miast, jak Wrocław czy Bydgoszcz. Obejmie jednak całe województwo a nie jedynie wybraną aglomerację. Co ciekawe, gdy InnoBaltica walczy o uruchomienie systemu dla jednego województwa, w Holandii właśnie ruszył OVpay, podobne rozwiązanie, ale obejmujące cały kraj. Więcej na ten temat w tekście Holandia jak Londyn. Pierwszy kraj na świecie w całości objęty bezbiletowym systemem do płatności za przejazdy komunikacją.