Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Ubezpieczyciele zebrali w I kw. 2023 r. 6 proc. składek więcej z OC komunikacyjnego. Średnia szkoda wzrosła zaś o 15 proc.

Średnia składka za OC w pierwszym kwartale wynosiła 507 zł, czyli o 2,3 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej

Jak wynika z danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, ubezpieczyciele komunikacyjni działający na polskim rynku zebrali w I kw. 2023 r. niecałe 4 mld zł składek z polis OC (3978 mln zł). To o 6 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

Pod względem zebranej składki prym nadal wiedzie PZU, które przekroczyło próg 1 mld zł przypisu, poprawiając swój wynik o 9 proc. (w stosunku do I kw. 2022 r.). Tym samym ubezpieczycielowi udało się nieco uciec drugiej w zestawieniu Warcie, która przez ostatnie kwartały sukcesywnie goniła lidera. W pierwszych trzech miesiącach tego roku Warta zebrała 825 mln zł składki (wzrost o 2 proc.). Spadek przypisu (o 4 proc.) zanotowała zaś Ergo Hestia z 657 mln zł składki.

Przeczytajcie także: Polski Aegon dołączył do grupy VIG

Pośród ubezpieczycieli średniej wielkości najwięcej zebrała Uniqa (307 mln zł). Dalej plasują się Link4 (225 mln zł), Compensa (187 mln zł), Generali (106 mln zł), Wiener (101 mln zł), Allianz (89 mln zł) i TUW TUW (83 mln zł). Warto zwrócić uwagę, że w tej grupie swój wynik znacznie poprawiły w porównaniu do analogicznego kwartału rok wcześniej Link4 (o 24 proc.) i Compensa (o 16 proc.). Z kolei istotny spadek zanotowało Generali (o 22 proc. składki mniej) i Allianz (o 12 proc.).

Wśród ubezpieczycieli o udziale w rynku poniżej 2 proc. warto zwrócić uwagę na nabierającego masy Wefoxa, który w I kw. 2023 r. zebrał 52 mln zł, a także notujące wyraźne wzrosty: PKO Ubezpieczenia oraz Trasti (Triglav), przy których należy mieć jednak na uwadze efekt niskiej bazy.

Na wykresie poniżej zobrazowany został udział poszczególnych ubezpieczycieli w rynku OC komunikacyjnego. Przełączając między kartami wykresu, można porównać zmiany między I kw. tego i poprzedniego roku.

Przeczytajcie także: Compensa wprowadza e-wniosek

Dane UFG warto uzupełnić o informacje opublikowane przez Polską Izbę Ubezpieczeń, która agreguje wyniki ubezpieczycieli z siedzibami w Polsce (uwzględnia nieco mniej podmiotów niż UFG, ale ubezpieczyciele zagraniczni mają niewielki udział w rynku) i przedstawia również wartości dotyczące odszkodowań. Można się bowiem z nich dowiedzieć, że w I kwartale tego roku z ubezpieczeń OC komunikacyjnego wypłacono 2,7 mld zł odszkodowań, czyli o prawie 10 proc. więcej niż w pierwszych trzech miesiącach 2022 r. Średnia szkoda to już 8,8 tys. zł, czyli o ponad 15 proc. więcej niż przed rokiem. W tym czasie wzrosła również średnia składka, aczkolwiek nieznacznie, bo o 2,3 proc. – do 507 zł.

PIU podaje również, że od stycznia do marca tego roku ubezpieczyciele wypłacili poszkodowanym łącznie 11,3 mld zł, w tym 4,5 mld zł z ubezpieczeń na życie, 4,4 mld zł z ubezpieczeń komunikacyjnych (OC+AC) i 2,4 mld zł pozostałych ubezpieczeń majątkowych. Zebrali zaś 5,5 mld zł składki z ubezpieczeń na życie (o ponad 5 proc. więcej niż rok wcześniej), a 14,6 mld zł składki z ubezpieczeń majątkowych (wzrost o 13 proc.).

W I kwartale ubezpieczyciele wypracowali 2,2 mld zł zysku netto, czyli o 190 proc. więcej niż przed rokiem. Przede wszystkim wpływ na to mają zwiększone przychody z lokat ubezpieczycieli, związane m.in. ze wzrostem stóp procentowych spowodowanych inflacją. Znaczenie ma również spadek śmiertelności w stosunku do sytuacji w czasie pandemii, który wpłynął na mniejsze wypłaty z polis życiowych.

KATEGORIA
UBEZPIECZENIA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies