Tegoroczną Mapę polskiego fintechu zaprezentujemy 15 czerwca podczas Cashless Fintech Evening. Premierze towarzyszyć będzie ogłoszenie zdobywców nagród Cashless Fintech
Mapa polskiego fintechu 2023 to już szósta edycja projektu, który po raz pierwszy ujrzał światło dzienne w 2018 r. Od początku cieszy się dużym zainteresowaniem nie tylko branży fintech, ale i całego sektora finansowego w Polsce. W tym roku Mapę współtworzy z redakcją serwisu cashless.pl fundacja Fintech Poland. Mapa zmieni się znacznie w porównaniu z poprzednimi edycjami, a jej nowe elementy podniosą jej atrakcyjność.
Jak co roku premiera Mapy polskiego fintechu będzie miała miejsce w trakcie wydarzenia z cyklu Cashless Fintech Evening. Towarzyszyć jej będzie ogłoszenie zdobywców nagród Cashless Fintech 2023. Wyboru zwycięzców dokona Kapituła, powołana przez cashless.pl a złożona z kilkudziesięciu ekspertów i managerów. Lista kandydatów powstała na bazie zgłoszeń nadesłanych do redakcji przez czytelników, które następnie zostały zweryfikowane przez prezydium Kapituły.
Poniżej znajdziecie pełną listę kandydatów w poszczególnych kategoriach, wraz z krótkimi uzasadnieniami. W tym roku partnerem głównym Mapy oraz Cashless Fintech Evening została firma Mastercard. Natomiast partnerami wspierającymi są: Walutomat, Oanda, Przelewy24 oraz PayU.
Nagrody Cashless Fintech 2023 przyznamy w sześciu kategoriach:
To nagroda dla najciekawszego projektu fintechowego wprowadzonego na rynek w ciągu minionych 12 miesięcy, a zrealizowanego przez tradycyjną instytucję finansową:
Alior Pay
To innowacyjna, autorska usługa Alior Banku, dostępna od połowy grudnia 2022 r. w aplikacji mobilnej Alior Mobile. Jako pierwsza instytucja bankowa w Polsce Alior wdrożył usługę, umożliwiając odroczenie, a następnie rozłożenie na raty płatności – w sklepach stacjonarnych i internetowych lub przelewów z rachunku w Alior Banku. Alior Pay dostępna jest dla klientów indywidualnych i umożliwia odroczenie wszystkich rodzajów transakcji: płatności kartą w terminalu płatniczym (POS), Blik, płatności w sklepach internetowych i stacjonarnych, wypłaty gotówki z bankomatów, a także przelewy z konta, np. płatność za prąd czy telefon.
Moje Rachunki (Alior)
Usługa umożliwiająca agregowanie w jednym miejscu wszystkich faktur i opłacenie ich zbiorczo za pomocą jednego kliknięcia. Narzędzie powiadamia o pojawieniu się nowych faktur oraz przypomina o zbliżających się terminach płatności. Ułatwia zarówno opłacanie faktur, jak i kontrolę terminów czy kwot, co przekłada się na efektywne zarządzanie budżetem domowym. Usługa powstała we współpracy z firmą BillTech (uczestnikiem programu Aliora RBL_START).
Nest POS
W listopadzie 2022 roku Nest Bank wprowadził Nest POS we współpracy z PayTel. Jest to aplikacja w telefonie, dzięki której mając konto firmowe w Nest Banku, przedsiębiorca może przyjmować płatności zbliżeniowe kartą lub Blikiem. Tak jak w przypadku tradycyjnego terminala, płatność powyżej 100 zł wymaga wpisania przez klienta PIN-u. Kod wpisuje się na ekranie telefonu, na którym ze względu bezpieczeństwa, cyfry wyświetlone są losowo, aby nikt postronny nie rozpoznał kodu klienta. W Nest Banku terminal w telefonie jest darmowy nawet przez 12 miesięcy, później opłata wynosi 5,99 zł miesięcznie.
PKO Płacę później
PKO jest pierwszym bankiem w Polsce oferującym własne rozwiązanie i jednym z nielicznych na świecie z ofertą typu „buy now, pay later”. Usługa jest dostępna we wszystkich kanałach bankowych, czyli w aplikacji mobilnej IKO, serwisie internetowym iPKO, można ją też aktywować w dowolnym oddziale banku oraz na infolinii. Rozwiązanie jest dostępne we wszystkich sklepach w Polsce i na świecie akceptujących Blika (internetowych i stacjonarnych) oraz w sklepach internetowych przy wyborze metody płatności „Płacę z iPKO” (pay by link).
PKO VAS Hub, platforma usług dodanych
PKO Bank Polski ma szeroką ofertę różnorodnych usług dodanych. Klienci chętnie je kupują za pośrednictwem aplikacji mobilnej IKO oraz serwisu transakcyjnego iPKO. Platforma optymalizuje bankowe koszty procesu wdrożenia wielu nowych usług dodanych w krótkim czasie. Dzięki temu rozwiązaniu przedsiębiorca może szybko zaoferować swoje usługi, a klient PKO nabyć je poprzez serwis transakcyjny iPKO i aplikację IKO. Aktualnie poprzez platformę bank oferuje 4 usługi, są to: Telemedycyna, Telemedycyna +, Bezpieczny ekran i Bezpieczny w internecie.
System AML (systemaml.pl) firmy Fiberpay
To rozwiązanie dla długiej listy branż, które zostały objęte wymogami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy. Dotychczas nie było na rynku łatwo dostępnego rozwiązania SaaS dla instytucji z racji tego, że dotychczas tylko duże firmy były objęte wspomnianymi regulacjami. Małe firmy są zdane na siebie w tym zakresie i nie ma dla nich dobrej propozycji rozwiązania problemu stosowania procedur AML. Teraz każde biuro rachunkowe, pośrednik nieruchomości, galeria sztuki, kantor itd. może wdrożyć tani w utrzymaniu System AML, który pokrywa obowiązki wynikające z wewnętrznej polityki AML i samej ustawy.
To nagroda dla spółki działającej w obszarze nowoczesnych ubezpieczeń, która w ciągu minionych 12 miesięcy odnotowała szczególne postępy w rozwoju czy odniosła szczególnej wagi sukces.
Cachet Rower
"Cachet Rower" to produkt kierowany do firm działających w branży mikromobilności. Ubezpieczenie pozwala objąć ochroną floty wypożyczanych rowerów i rowerów użytkowanych w celach zarobkowych przez kurierów. Standardowo wartość składki w przypadku takiego ryzyka bywa wysoka. Firmie Cachet udało się ją obniżyć, dzięki modelowi otwartego ubezpieczenia grupowego. W ten sposób oferta zachęca klientów nie tylko niską składką, ale otwiera drzwi do nowego i prostego sposobu przystępowania do ubezpieczenia, bez procedury underwritingowej dla każdej floty z osobna. Krokiem milowym jest też rozszerzenie zakresu ubezpieczenia casco o zwykłą kradzież roweru z ulicy, standardowo wykluczaną w zwykłych polisach.
Laven
Laven tworzy komplementarne ubezpieczenia zdrowotne dla towarzystw ubezpieczeniowych. To polisy, które pokrywają koszty innowacyjnych metod leczenia i terapii nierefundowanych przez NFZ, np. leków onkologicznych, protez bionicznych czy zabiegów z wykorzystaniem robota da Vinci. Insurtech stworzył własny model aktuarialny, który pozwala odpowiednio wycenić polisy zapewniające dostęp do nowoczesnych technologii medycznych. Prowadzi też dla ubezpieczycieli działania dystrybucyjne. W minionym roku nawiązał współpracę z drugim, po Mondial Assistance, ubezpieczycielem: Europą. Wdrożył też nowe technologie do zakresu swoich polis.
Simpl.rent
Simpl.rent to startup, który wspiera najemców, właścicieli mieszkań, a także agentów nieruchomości, zwiększając bezpieczeństwo najmu. Przede wszystkim dostarcza narzędzia do zdalnego sprawdzania wiarygodności najemców w trzech aspektach: poprzez weryfikację tożsamości, zarobków oraz historii płatniczej i kredytowej. Dodatkowo – we współpracy z PZU – oferuje ubezpieczenia zabezpieczające strony najmu. Najemcom proponuje polisę obejmującą ich rzeczy w wynajmowanym mieszkaniu, assistance domowe, a także OC na wypadek wyrządzenia przez nich szkód oraz ochronę prawną. Właścicielom oferuje zaś ubezpieczenia płatności czynszu, a także polisę pokrywającą koszty szkód w wyposażeniu mieszkania w razie wystąpienia zdarzeń losowych, assistance czy wsparcie prawnika w razie problemów z lokatorem. W ostatnim czasie poszerzył swoje portfolio produktowe o ubezpieczenia mieszkań i domów. Te również oferuje we współpracy z PZU.
Skyblu.ai
Skyblu dostarcza ubezpieczycielom danych umożliwiających daleko posuniętą personalizację składek ubezpieczeniowych na podstawie adresu. Zazwyczaj towarzystwa wykorzystują przy kwotacji tylko informację o kodzie pocztowym, traktując w ten sam sposób różnych klientów zamieszkałych w tej samej okolicy. Skyblu sięga zaś do różnych źródeł danych (m.in. zdjęć lotniczych czy numerycznego modelu terenu) i wykorzystując algorytmy sztucznej inteligencji, dostarcza ubezpieczycielom precyzyjne informacje o cechach opisujących dany adres. W ostatnim roku insurtech zbudował API, które w ciągu milisekund zwraca zestaw danych dla dowolnej lokalizacji w Polsce, Francji i Hiszpanii. Dla wszystkich trzech krajów zwraca miary ryzyk klimatycznych, takich jak powodzi (w tym błyskawicznych), huraganu, gradu, osuwisk i pożaru lasu, pomocnych w wycenie i underwritingu ubezpieczeń nieruchomości.
Trasti
Pierwszy polski insurtech, działający w formule MGA agent generalny Triglav, największego słoweńskiego towarzystwa ubezpieczeń. Strategicznym partnerem i reasekuratorem ubezpieczeń Trasti jest Swiss Re, czyli jeden z największych, globalnych reasekuratorów na świecie. W połowie 2022 roku Trasti wdrożył pełną ofertę produktową dla ubezpieczeń komunikacyjnych, systemy agencyjne i w pełni cyfrowe procesy. AC Trasti charakteryzuje się wypłatami 100 proc. wartości pojazdu nawet przy szkodzie całkowitej, czym nie może pochwalić się żadne inne Towarzystwo w Polsce. Firma umożliwia szybką ścieżkę zakupu – ofertę prezentuje w 10 sekund, płatności odroczone, API dla partnerów itd.
To nagroda dla fintechu lub projektu z obszaru nowoczesnych technologii finansowych, który prezentuje największy potencjał rozwojowy.
PayEye 2.0
Druga generacja płatności PayEye znalazła się na rynku w 2022 r. Jest to fuzja dwóch różnych biometrii: tęczówki oka oraz twarzy. Jest to pierwsze tego typu rozwiązanie w branży płatniczej na świecie. Aktywację usługi przeprowadza się w aplikacji mobilnej, do której dodaje się kartę jako źródło pieniądza. Transakcje można realizować za pośrednictwem terminali dostarczanych do punktów handlowo-usługowych. Docelowo mają one być także certyfikowane, co umożliwi na nich przyjmowanie płatności także tradycyjnymi metodami, jak kartami czy portfelami cyfrowymi.
Plente Rent
To usługa uruchomiona przez fintechy Plente i WeSub. Umożliwia ona wypożyczanie sprzętu elektronicznego niezależnie od marki, w modelu subskrypcyjnym. Klient zawiera umowę całkowicie online i trwa ona 12 miesięcy. Po tym czasie sprzęt można wymienić na nowy. W ramach subskrypcji usługobiorca otrzymuje comiesięczną fakturę VAT, a wydatek można wliczyć do kosztów prowadzenia działalności. Dodatkowym atutem jest 5-proc. moneyback, czyli zwrot części środków wydanych na zakupy.
Portmonetka
To usługa wprowadzona przez operatora serwisu Furgonetka. To narzędzie dla sklepów internetowych, dzięki któremu ich klienci mogą zamawiać produkty przy użyciu jednego konta zakupowego. System wymaga od użytkownika, aby tylko raz zapisał swoje dane, w tym preferowany sposób dostawy i metodę płatności, a we wszystkich sklepach korzystających z tego narzędzia szybko sfinalizuje zakupy bez konieczności zakładania konta czy uzupełniania formularzy.
To nagroda dla osoby, która założyła, jest właścicielem lub kieruje fintechem, i w ostatnim okresie może pochwalić się szczególnymi sukcesami.
Andrzej Basiak
Andrzej Basiak, prezes mPay ma wieloletnie doświadczenie w sektorze obsługi płatności. Przez ponad 20 lat pracy w branży, miał możliwość zdobycia bogatej wiedzy z zakresu finansów, zarządzania ryzykiem i strategii biznesowych. Doprowadził do nawiązania relacji mPay z GPW, ITCARD, Vivus Finance czy Krajową Administracją Skarbową oraz wieloma innymi podmiotami, dzięki którym spółka skutecznie rozwija wachlarz możliwości oferowanych użytkownikom aplikacji.
Daniel Jarząb
Daniel Jarząb to prezes, współtwórca i współwłaściciel wrocławskiego fintechu PayEye, który wprowadził pierwszą na świecie płatność spojrzeniem, a po dwóch latach, w czerwcu 2022 roku udostępnił pierwszą na świecie fuzję dwóch niezależnych rodzajów biometrii – tęczówki oka i twarzy w płatnościach. Daniel Jarząb jest innowatorem oraz ambasadorem nowych technologii, które promuje nie tylko w Polsce, ale również za jej granicami.
Katarzyna Jóźwik
Katarzyna Jóźwik związana jest z polską branżą fintech praktycznie od początku jej istnienia. Pracowała w insurtechach i fintechach pożyczkowych, jest współzałożycielką Smartney, który w ciągu czterech lat od uruchomienia pierwszej pożyczki stał się jednym z rynkowych liderów. Fintech i nowoczesne technologie to nie tylko ścieżka zawodowa, którą podąża Katarzyna Jóźwik – ale również naukowa. Doktoryzowała się w zagadnieniach związanych z technologiami w finansach, jest certyfikowanym ekspertem metaverse i blockchain a pod koniec 2022 stworzyła działającą przy Związku Przedsiębiorstw Finansowych Komisję ds. Fintech.
Jacek Kinecki
Prezes PayPro, odpowiedzialny za wyznaczanie strategicznego kierunku rozwoju spółki oraz kontynuowanie jej dynamicznego wzrostu. Z marką Przelewy24 związany jest od ponad 13 lat. W branży płatności zdobywał doświadczenie na zróżnicowanych stanowiskach, począwszy od pozyskiwania partnerów, a od 2019 roku jako chief commercial officer (CCO) oraz członek zarządu w P24Dotcard. W ostatnich dwunastu miesiącach, pomimo niesprzyjających warunków gospodarczych, jego strategiczne decyzje doprowadziły do wzrostu udziału rynkowego PayPro. Dzięki systematycznej pracy nad poszerzaniem portfolio metod płatności Przelewy24 jest liderem również pod względem dostępności rozwiązań finansujących.
Dariusz Mazurkiewicz
Dariusz Mazurkiewicz jest prezesem Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu płatności mobilnych Blik od 2017 roku. Od lat konsekwentnie rozwija markę, która jest najpopularniejszą metodą płatności w e-commerce w Polsce, i z której regularnie korzysta ponad 13 milionów użytkowników. W ciągu ostatniego roku prezes oraz zespół Blika intensywnie realizowali strategię ekspansji zagranicznej. W sierpniu 2022 roku podpisana została umowa na zakup słowackiej spółki Viamo, z kolei w grudniu 2022 roku powstała spółka Blik Romania. Dzięki podjętym działaniom marka staje się bardziej widoczna na europejskich rynkach.
Ewa Wernerowicz
Prezeska spółki Soonly, właściciela marki Vivus. Wykorzystała sytuację w grupie kapitałowej i przeprowadziła ekspresową polonizację spółki, zostając jej właścicielem. Firma od pierwszego dnia wojny niosła pomoc Ukrainie, przekazując wsparcie o łącznej wartości ponad 1,5 mln zł. W swoim warszawskim biurze spółka uruchomiła przedszkole, gdzie z codziennej opieki i posiłków korzystało za darmo do 20 ukraińskich dzieci z rodzin uchodźców. Spółka zmieniła nazwę, poszerzyła zarząd i przystąpiła do pracy nad nowymi produktami, np. zaliczkami na wynagrodzenia. Jednocześnie utrzymuje pozycję lidera rynku. W 2022 roku osiągnęła przychody na poziomie 372 mln zł i zysk 64 mln zł. Chwali się, że przy tym udaje się jej utrzymać odsetek pożyczek niespłacanych na poziomie podobnym do banków a przy sobie – wszystkich kluczowych pracowników organizacji.
To nagroda dla fintechu, który może pochwalić się najwartościowszymi sukcesami, odniesionymi w ciągu minionych 12 miesięcy.
Blik
Blik intensywnie się rozwija już od przeszło 8 lat. Ostatni rok był dla marki szczególny pod względem wzrostu popularności, wdrożenia nowej usługi oraz ekspansji zagranicznej. W 2022 r. użytkownicy Blika zrealizowali ponad 1 mld transakcji, a w rekordowym dniu wykonali ich przeszło 5 mln. Według badania Kantar Blik notuje wysoki współczynnik polecania marki – wskaźnik NPS wynosił aż 64 pkt., podczas gdy średni wynik dla branży finansowej to 34 pkt. W ciągu ostatnich 12 miesięcy Blik uzyskał także zgodę UOKiK na wdrożenie usługi płatności odroczonych i rozpoczął testy tej metody na wybranej grupie klientów. Realizuje także ambitne plany ekspansji zagranicznej. W sierpniu 2022 roku została podpisana umowa zakupu 100 proc. udziałów słowackiej firmy VIAMO, a parę miesięcy później ogłoszono powołanie nowej spółki Blik Romania.
Cinkciarz.pl
To globalny fintech z Polski udostępniający wymianę walut, przekazy pieniężne, płatności, karty wielowalutowe, pożyczki w wielu walutach i usługi inwestycyjne. Ma główną siedzibę w Zielonej Górze oraz biura w Warszawie, Chicago i cypryjskim Limassol. Jego początki sięgają 2010 roku. W 2022 r. Cinkciarz.pl zaoferował klientom wiele produktów i usług. Kluczowe nowości wprowadzone po 1 maja to: karta wielowalutowa w wersji 2.0, wypłata pożyczki nie tylko na rachunek bankowy, ale też na kartę wielowalutową, udostępnienie w Cinkciarz Pay opcji Blik Level 0, dzięki czemu klienci mogą opłacać zamówienia bez opuszczania sklepu internetowego, korzystającego z bramki płatniczej fintechu, zaoferowanie klientom inwestycyjnym ponad 5000 instrumentów finansowych z 9 klas aktywów.
Lendi
Lendi to broker finansowy, z siecią placówek w całej Polsce i zespołem ponad 1650 ekspertów kredytowych. Spółka jest również twórcą narzędzi, które w rekordowo krótkim czasie pozwalają precyzyjnie zbadać zdolność kredytową, porównać aktualne oferty banków i wyliczyć miesięczną ratę kredytu. Łącząc możliwości technologii, w postaci inteligentnego algorytmu, z praktyką ekspertów, Lendi dostarcza kredytobiorcom wiedzy, niezbędnej do podjęcia świadomej decyzji przy realizacji marzeń o własnym domu. Spółka chwali się, że osiągnęła 2. pozycję na polskim rynku pośrednictwa. W ciągu minionego roku Lendi zdobyło aż 12-proc. udział rynkowy i może pochwalić się sprzedażą kredytów o wartości powyżej 5,6 mld zł w 2022 r. W strategii na lata 2023-2025 Lendi zakłada ekspansję na europejskie rynki kredytowe. Wdrożenie narzędzi Lendi dla podmiotów pośrednictwa kredytowego w krajach Europy Środkowo-Zachodniej to krok milowy dla młodej polskiej spółki i jedyne tego typu inicjatywa na polskim rynku pośrednictwa kredytowego. Lendi może pochwalić się już pierwszym udanym wdrożeniem w DSA Advisor – lidera rumuńskiego rynku kredytowego.
mPay
mPay z sukcesem wdraża nowoczesne technologie w celu ułatwienia i przyspieszenia transakcji finansowych, a także umożliwia płatności mobilne oraz udostępnia narzędzia ułatwiające zarządzanie budżetem i inwestowanie. Każdego miesiąca przybywa nie tylko nowych użytkowników (których jest już ponad milion), ale również partnerów biznesowych. Spółka buduje aplikację o potencjale superaplikacji. Posiadając największą na rynku bazę miast, w których można kupować bilety komunikacji miejskiej, skutecznie ułatwia podróże. Jednak mPay to dużo więcej niż aplikacja do kupowania biletów czy płatności za parkowanie. Już teraz oferuje zakup ubezpieczeń komunikacyjnych i turystycznych, możliwość wnioskowania o pożyczkę, inwestowania, opłacanie przejazdów krajowymi autostradami czy zakup biletów kolejowych w tym PKP Intercity. Jej użytkownicy już wkrótce będą mogli opłacić swoje rachunki bezpośrednio w aplikacji.
Otomoto Pay
Otomoto Pay to rozwiązanie do sfinansowania auta. Pomaga wybrać auto z dobrą historią. Do każdego złożonego wniosku o kredyt oferuje bezpłatnie 3 raporty z historią wskazanych przez klienta pojazdów. Oferuje rozwiązania 18 instytucji finansowych: uczestników rynku bankowego i pozabankowego. Oferuje też pakiety serwisowe, opony z wymianą, OC i AC oraz szybki i innowacyjny proces oceny zdolności kredytowej oparty o autorski silnik scoringowy, aplikowania o kredyt i wypłaty. Otomoto jest 8. największą platformą motoryzacyjną na świecie (wg AIM). Dzięki projektowi Pay stała się pierwszą w Europie (nie wliczając Rosji) posiadającą rozwiązanie klasy embedded finance.
PayPro
Spółce udało się zwiększyć udziału w rynku płatności internetowych, co zdaniem zarządu pozwoliło jej zająć pozycję lidera w Polsce w tym zakresie. Firma zwiększyła zatrudnienie z 240 do 280 osób i pozyskała nowych, kluczowych klientów. Spółka przygotowała moduł płatności Shopify i wsparła platformę Shopify w wejściu na polski rynek. Wdrożyła mikrodonacje Donateo na formatce płatniczej Przelewy24, nową metodę płatności Visa Mobile oraz nowe płatności odroczone.
PragmaGO
PragmaGO to niezależna instytucja finansowa z ponad 25-letnim doświadczeniem w finansowaniu MŚP na polskim rynku. Dzięki własnemu software house (PragmaGO.tech), od 2016 roku spółka realizuje strategię online, dzięki której przedsiębiorcy mogą szybko, wygodnie i bez zbędnych formalności zarządzać swoją płynnością finansową. PragmaGO oferuje usługi faktoringowe (w stałej umowie lub finansowanie pojedynczych faktur), a także pożyczki online oraz innowacyjne finansowanie embedded finance B2B. W 2022 roku PragmaGO osiągnęła rekordowe wyniki. PragmaGO dynamicznie rozwijała też usługi w modelu embedded finance dla B2B i jest największym dostawcą tego typu usług na rynku polskim. W sierpniu 2022 PragmaGO przeprowadziła transakcję nabycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa Fandla Faktoring Sp. z o.o.
Smartney
Smartney jest pierwszym polskim fintechem pożyczkowym, kładącym tak duży nacisk na wykorzystanie open bankingu i budowę ekosystemu powiązanych ze sobą fintechów, wspólnie zapewniających Klientom większą wartość. Oprócz oczywistych sukcesów finansowych, powiększającego się zespołu i coraz większej dostępności proponowanych przez spółkę rozwiązań, największymi sukcesami 2022 roku były zmiany w ofercie kierowanej do e-commerce oraz rozwój pożyczki konsolidacyjnej. Konsolidacja w Smartney to pierwszy w 100 proc. onlineowy produkt tego typu na polskim rynku. Open banking umożliwia spółce nie tylko weryfikację, ale również przedstawienie klientom danych na temat ich zobowiązań w przejrzystej formie, ułatwiającej uporządkowanie ich sytuacji finansowej.
To nagroda dla podmiotu, który znalazł się na tegorocznej Mapie polskiego fintechu, a jednocześnie realizuje przedsięwzięcia, mające na celu ochronę środowiska naturalnego.
mPay
mPay to firma, która od początku swojego istnienia stawia na innowacyjność i zrównoważony rozwój. Firma wprowadza innowacje, takie jak elektroniczne płatności, które znacznie zmniejszają zużycie papieru i wpływają na ochronę środowiska. Ponadto mPay wspiera projekty związane z energią odnawialną i zrównoważonym transportem, przyczyniając się do przyspieszenia transformacji w kierunku zielonej gospodarki. Poprzez swoją usługę mPay dla firm, spółka pomaga ograniczać emisję CO2 w przedsiębiorstwach, oferując narzędzie do zarządzania podróżami służbowymi pracowników.
Smartney
Od początku funkcjonowania na polskim rynku misją Smartney było pozostawianie po swoich działaniach jak najmniejszego śladu w środowisku naturalnym. Spółka wyeliminowała papierowe umowy, a procesy biznesowe są prowadzone w 100 proc. online. Tym samym wyeliminowana została konieczność dostarczania papierowych dokumentów lub skanów przez klientów. Pracownicy chętnie biorą udział we wspólnych akcjach pro – ekologicznych- zarówno tych wspólnych, jak i sprzątanie świata, czy wspieranie schronisk dla zwierząt, a także indywidualnych – korzystając z dodatkowego dnia urlopu, który mogą na ten cel wykorzystać. Firma co roku również oblicza pozostawiany przez siebie ślad węglowy – zarówno związany ze zużyciem mediów, wykorzystaniem, jak i obsługą serwerów, czy dojazdem pracowników do pracy oraz dzięki gwarancjom pochodzenia pokrywa 100 proc. zużycia energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii.
Adyen
To międzynarodowa platforma płatności, która od lat obsługuje także klientów z Polski. Od niedawna oferuje im oprogramowanie, które w czasie rzeczywistym automatycznie oblicza ślad węglowy związany z opłacanym produktem lub usługą. Jednocześnie klient może dopłacić kwotę na rzecz organizacji, która zrekompensuje emisję CO2, związaną z zakupem. Przy tym nie występują żadni pośrednicy pomiędzy donatorem a organizacją realizującą projekt. Dzięki wpłatom internautów Adyen sfinansował już wiele projektów zrealizowanych w takich krajach jak Zimbabwe, Brazylia, Chile i Indie.
Revolut
Od kilku lat Revolut umożliwia klientom z Polski wpłacanie środków na różne cele m.in., charytatywne. Klienci mogą także wspierać organizacji związane z ochroną środowiska, w tym WWF. Dzięki funkcji darowizn (Donations) dostępnej w aplikacji Revolut zaokrąglone końcówki płatności wykonywanych wydawaną przez fintech kartą zasilają wybraną organizację. Klienci mogą też przekazać jednorazowy datek lub ustanowić cykliczne wsparcie w określonej kwocie. Do tej pory klienci Revoluta przekazali na rzecz WWF ponad 6 mln zł.