Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Wojna cenowa w OC trwa. Mimo wzrostu wartości szkód, średnia składka i wyniki ubezpieczycieli komunikacyjnych stoją w miejscu

W rankingu największych ubezpieczycieli komunikacyjnych w Polsce prowadzi PZU, wyprzedzając Wartę i Ergo Hestię

Z danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego wynika, że działający w Polsce ubezpieczyciele komunikacyjni zebrali w 2022 r. 15,2 mld zł składek z OC komunikacyjnego. To o niespełna 2 proc. więcej niż rok wcześniej, kiedy suma zapłaconych przez kierowców składek wynosiła ponad 14,9 mld zł.

Przeczytajcie także: Simpl.rent wprowadza ubezpieczenia mieszkań

Niezmiennie największym ubezpieczycielem komunikacyjnym na naszym rynku pozostaje PZU, które na koniec roku miało 26 proc. udziału w rynku polis OC. Firma zebrała niemal dokładnie tyle samo składek co rok wcześniej (niespełna 4 mld zł). Lidera goni Warta z 21 proc. udziału, która na przestrzeni roku zwiększyła przypis składki o 8 proc. (do niecałych 3,2 mld zł w 2022 r.). Podium zamyka Ergo Hestia (17 proc. udziału w rynku), która poprawiła wynik sprzed roku o zaledwie 2 proc. i zebrała 2,6 mld zł składek.

Ze średniej wielkości ubezpieczycieli zwiększyć lub utrzymać przypis składki udało się Wienerowi (6 proc. więcej rok do roku), Link4 (4 proc.), Compensie (1 proc. wzrostu) i TUW TUW (zbliżony wynik rok do roku). Za to spadki zanotowały: Generali (22 proc. składki mniej), Allianz (13 proc. mniej), Uniqa (5 proc. mniej niż rok wcześniej) i InterRisk (2 proc. spadku).

Spośród ubezpieczycieli mających 1 proc. i mniej udziału w rynku warto zwrócić uwagę na Wefox, który po starcie w połowie 2021 r. w minionym roku mógł się pochwalić dynamicznie rozwijającą się sprzedażą (67,5 mln zł przypisu). W procesie nabierania masy jest również drugi z insurtechów obecnych w zestawieniu, czyli Trasti (59 mln zł składki).

Przeczytajcie także: Skyblu wyceni ryzyko kierowcy na podstawie adresu

Udostępnienie danych na temat ubezpieczeń OC komunikacyjnych przez UFG zbiegło się w czasie z publikacją wyników branży przez Polską Izbę Ubezpieczeń. Wynika z nich, że w minionym roku ubezpieczyciele zebrali 21,5 mld zł składki z ubezpieczeń na życie i 50,8 mld zł składki z ubezpieczeń majątkowych. W tym okresie wypracowali 6,1 mld zł zysku netto, czyli o 8 proc. więcej niż przed rokiem.

Jeśli chodzi o ubezpieczenia na życie, to przypis składki zmalał rok do roku o ponad 2,5 proc. Polisy na życie miało w zeszłym roku 23,8 mln Polaków (w tym 12,7 mln w ramach ubezpieczeń grupowych). Suma wypłat z tego typu ubezpieczeń wyniosła zaś 18,87 mld zł.

W ubezpieczeniach majątkowych zebrano 50,8 mld zł składki, czyli o prawie 8 proc. więcej rok do roku. Jeśli chodzi o wypłaty, to największą część odszkodowań stanowią te z polis komunikacyjnych. Z obowiązkowego OC ubezpieczyciele wypłacili w zeszłym roku prawie 9,9 mld zł, co jest o 6 proc. więcej niż przed rokiem. Jednocześnie pomimo wzrostu kosztów szkód, średnia składka w ubezpieczeniach OC wzrosła tylko o 0,4 proc. i wyniosła 490 zł. W tym samym czasie średnia szkoda z OC posiadacza pojazdu wzrosła o 8,4 proc., do 9 199 zł. Odszkodowania z autocasco wyniosły 6,4 mld zł, czyli o 6,9 proc. więcej niż przed rokiem.

Duże wzrosty wypłat zaobserwowano także w innych ubezpieczeniach majątkowych. W 2022 r. dały o sobie znać gwałtowne zjawiska atmosferyczne. Odszkodowania związane z żywiołami i pozostałymi szkodami rzeczowymi wyniosły 4,2 mld zł, czyli o 23,7 proc. więcej niż rok wcześniej.

KATEGORIA
UBEZPIECZENIA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies