W Polsce funkcjonuje obecnie ponad milion terminali płatniczych, jeszcze pięć lat temu było ich 780 tys. To imponujący przyrost, a Nexi Group jest szczególnie dumna z osiągnięcia Polskich ePłatności, które mogą pochwalić posiadaniem ponad 236 tys. urządzeń. Rynek staje się coraz bardziej nasycony, ale co dalej z płatnościami w Polsce?
W skali europejskiej obserwujemy bardzo intensywnie zmieniające się postawy konsumentów i sposób prowadzenia biznesu przez przedsiębiorców. Z europejskiego punktu widzenia Polska jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się krajów pod względem dostępu do infrastruktury płatniczej z innowacyjnymi, a czasem unikalnymi rozwiązaniami, takimi jak P24 (kolejna spółka z Grupy Nexi), czy Blik. Na szerszym poziomie UE jasne jest, że znajdujemy się w okresie intensywnego wprowadzania innowacji zarówno w zakresie rozwiązań pro-konsumenckich, jak i wymagań przedsiębiorców.
Innowacja
Na jednym z innych kluczowych dla Nexi rynków, w Skandynawii, istnieje długa historia wczesnej adopcji i eksperymentów. Dziś to płatności biometryczne są coraz częściej wykorzystywane do weryfikacji transakcji za pomocą ApplePay w Danii i Norwegii. Dane Nexi pokazują, że 11 proc. płatników w tych krajach deklaruje tę formę jako preferowaną. Wymagania konsumentów dotyczące stale ewoluowały od płatności papierowych po cyfrowe, a rozliczenia mobilne stały się popularną metodą płatności w sklepach.
W Nexi obserwowaliśmy boom płatności mobilnych w 2022 r., przy wzroście o 185 proc. w porównaniu z 2021 r. Przewidujemy, że do końca 2023 roku wartość płatności mobilnych osiągnie w Europie 445 miliardów euro. 10 proc. konsumentów w Skandynawii już preferuje płatności mobilne – to historyczny moment, ponieważ mobilność wyprzedza gotówkę jako druga najpopularniejsza metoda płatności w Skandynawii. W Polsce 22 proc. konsumentów potwierdza, że korzysta z mobilnych płatności zbliżeniowych z wykorzystaniem technologii NFC, co wynika z danych Polski Bezgotówkowej. Potencjał płatności mobilnych nie został jeszcze w pełni wykorzystany, ponieważ blisko 47 proc. Polaków przyznało, że dopiero zamierza w przyszłości płacić smartfonem.
Rok 2022 potwierdził, że wskaźniki adopcji rozwiązań zaprojektowanych w celu rozwiązywania problemów klientów i zaspokajania potrzeb handlowców stale rosną. Nowszym tego przykładem jest technologia SoftPOS, która pozwala zamienić telefon komórkowy w terminal do płatności zbliżeniowych bez dodatkowego sprzętu.
Drivery usług
Poprzedni rok przyniósł szybki wzrost opcji BNPL, która stała się popularną metodą płatności, zwłaszcza wśród młodszych. BNPL zwiększył sprzedaż i współczynniki konwersji, przyciągając konsumentów, oferując bardziej elastyczne opcje płatności.
To szansa dla agentów rozliczeniowych na związanie kupców z marką, ale także na spotkanie z konsumentami, którzy oczekują szerokiego wachlarza usług dodanych do POS. Na naszych urządzeniach dostępnych jest ponad 20 aplikacji i jest to największa liczba usług dodanych oferowanych na rynku.
Terminal staje się wielofunkcyjnym urządzeniem oferującym liczne udogodnienia klientom, jak i sprzedawcom. Ulepszenia w przetwarzaniu danych oznaczają, że analityka stała się powszechna - generowanie informacji i raportów dotyczących zachowań klientów jest prostsze i szybsze. Umożliwiają one mniejszym firmom konkurowanie z większymi.
Klucz: R&D
Inoowacja w codziennym życiu, idaca w parze z bezkompromisowym fokusem na potrzebach klienta: oto nasza idea innowacji. Sprawiamy, że codzienne korzystanie z technologii jest proste, a jednocześnie zwracamy baczną uwagę na bezpieczeństwo, integrację i zarządzanie.
Dlatego stawiamy nie tylko na rekrutację, ale również na kształcenie i rozwój talentów w Europie, w tym w Polsce. Na przykład w Katowicach otworzyliśmy Nexi Digital Hub, którego celem jest tworzenie wysokiej jakości, wiodących produktów dla naszych działów eCommerce i Merchant Services w całej Grupe. Jest to jeden z zaledwie trzech takich hubów w Grupie Nexi. Katowice zostały wybrane ze względu na talent technologiczny, silną uczelnię i pozycję na jednym z najszybciej rozwijających się rynków płatności w UE.
Artykuł sponsorowany