Usługą bankową, z której korzysta najwięcej małych i średnich przedsiębiorstw, jest rachunek bieżący. Popularne są też karty i wpłatomaty
Związek Banków Polskich przedstawił na zakończonej przed chwilą konferencji prasowej wyniki badania na temat postrzegania banków przez firmy z sektora MŚP. Sondaż powstał przy udziale ośrodka Indicator oraz Warszawskiego Instytutu Bankowości.
W badaniu zadano sporo, bo około 70 pytań. Moim zdaniem najciekawsze są odpowiedzi na pytania o czynniki decydujące o wyborze banku przez przedsiębiorców. I tak, wśród małych firm na pierwszym miejscu wymieniana jest wysokość prowizji i opłat a następnie zakres oferty i warunki korzystania z rachunku bieżącego. Te same czynniki, tylko w nieco innej kolejności, wymieniają właściciele średnich przedsiębiorstw. W ich wypadku na pierwszym miejscu jest zakres oferty, na drugim ceny a na trzecim warunki prowadzenia ROR-u. Wśród małych firm, na piątym a wśród średnich – na szóstym miejscu wymieniono internetowy, w tym mobilny, dostęp do rachunku.
Przeczytajcie także: Tak sprawdzicie, czy nie jesteście słupami
W obu kategoriach firm w pierwszej piątce znajdują się także kompetencje pracowników. – Dziś wśród małych i średnich firm powszechny jest już zdalny sposób kontaktu z bankiem, a więc za pośrednictwem rozwiązań internetowych i mobilnych. Wciąż jednak bezpośredni kontakt z pracownikiem ma zasadnicze znaczenie. Wyszkolenie i doświadczenie konsultantów w oddziałach jest nie do przecenienia – uważa Marek Radzikowski z Warszawskiego Instytutu Bankowości.
Co ciekawe, jeśli firma zwiąże się już z jakimś bankiem, to jest to bardzo trwały związek. – Dwie trzecie małych i średnich firm nie zmieniło swojego podstawowego banku od początku działalności. To są bardzo lojalni klienci – uważa Wojciech Terlikowski z Indicatora. To na pewno bardzo dobra wiadomość dla bankowców. Mniej korzystne dla banków jest uzasadnienie tej wierności klientów. – Ta lojalność nie wynika z tego, że są oni głęboko usatysfakcjonowani ofertą i obsługą. Decyduje o tym przyzwyczajenie i bierność. Właścicielom firm po prostu nie chce się szukać innego banku i przenosić finanse – uważa Jan Garlicki, dyrektor generalny Indicatora.
Przeczytajcie także: Każdy dostanie rachunek za darmo
Wśród usług bankowych, z których najczęściej korzystają małe firmy, na pierwszym miejscu znajduje się oczywiście rachunek bieżący. Regularnie i trwale używa go 87 proc. przedsiębiorców. Wysoko znajduje się także przelew (76 proc. wskazań). Mniej, bo 55 proc. badanych korzysta z wypłat z bankomatów. Karty debetowej bądź obciążeniowej regularnie używa 42 proc. a kredytowej – 19 proc. małych przedsiębiorców. Co czwarta badana firma wpłaca na rachunek gotówkę we wpłatomatach.
Wśród podmiotów średniej wielkości również rachunek jest usługą bankową wykorzystywaną najczęściej. Regularnie używa go aż 95 proc. firm. Karty debetowe lub obciążeniowe są wykorzystywane przez co drugie średnie przedsiębiorstwo a karty kredytowe przez 26 proc. Wpłatomatów używa niemal co trzecia firma zakwalifikowana jako średnia.
Badaniem objęto ponad 1,2 tys. małych i średnich firm. Zostało przeprowadzone w styczniu i lutym bieżącego roku metodą indywidualnych zestandaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych (PAPI). Za małą firmę uznano taką, z obrotami rocznymi nieprzekraczającymi 3,6 mln zł a za średnią – z obrotami do 30 mln zł rocznie.