Klienci wszystkich instytucji oferujących Blika mogą płacić z kodem w internecie i stacjonarnie, a także wypłacać środki z bankomatów
Jak wynika z danych zebranych przez serwis cashless.pl, z systemu Blik korzysta aktywnie ponad 12 mln użytkowników (stan na koniec III kwartału 2022 r.). Jest obecnie dostępny dla klientów indywidualnych 18 banków funkcjonujących na polskim rynku, przy czym zakres oferowanych usług znacznie się różni między poszczególnymi instytucjami. Przygotowaliśmy dla Was zestawienie, z którego dowiecie się, z jakich funkcji Blika możecie korzystać w swoim banku.
Sztandarową usługę Blika, a więc płatności kodem w e-commerce, zapewnia każda z 18 instytucji. To alfabetycznie: Alior Bank, BNP Paribas, BOŚ, BPS, BS w Brodnicy, BSR w Krakowie, Citi, Credit Agricole, ING, mBank, Millennium, Nest Bank, Pekao, PKO BP, Pocztowy, Santander, SGB oraz VeloBank.
Dodatkowe udogodnienie, pozwalające uniknąć przepisywania kodu przy kolejnych zakupach w zaufanym sklepie, oferuje siedem spośród wyżej wymienionych instytucji. "Zapamiętać" sklep lub przeglądarkę można w aplikacjach: Aliora, ING, mBanku, Millennium, Pekao, PKO BP i Santandera. Jeszcze krok dalej poszło PKO BP przy płatnościach na platformie Allegro – oferuje tzw. Blik one click, a więc możliwość uregulowania należności bez podawania kodu i bez potwierdzania.
Z kolei zlecić płatności powtarzalne, np. opłaty za usługi w modelu abonamentowym lub płatności za rachunki za telefon czy gaz, mogą klienci dwóch banków: ING i Pekao. W takich przypadkach po opłaceniu pierwszego zobowiązania Blikiem należy zaakceptować zaproszenie do utworzenia płatności powtarzalnej, a ta wykona się automatycznie w ustalonym terminie.
Choć nadal większość transakcji Blikiem odbywa się w internecie, to rośnie również jego znaczenie w płatnościach stacjonarnych. W dużym stopniu przyczyniło się do tego udostępnienie płatności zbliżeniowych. Obecnie za pomocą tzw. Blika C poprzez zbliżenie telefonu do terminala płacić mogą klienci sześciu banków: Aliora, ING, mBanku, Millennium, PKO i Santandera.
Klienci pozostałych banków, podczas transakcji w sklepach stacjonarnych, mają do dyspozycji nieco bardziej skomplikowaną metodę uregulowania należności – płatność kodem. Po zgłoszeniu sprzedawcy, że chcą zapłacić Blikiem, podają 6-cyfrowy kod wygenerowany w aplikacji i potwierdzają transakcję w apce. Usługa ta jest dostępna we wszystkich 18 bankach zintegrowanych z Blikiem.
Również we wszystkich bankach dostępne są wypłaty z bankomatów. Oczywiście w obu przypadkach niezbędne jest, aby urządzenie (odpowiednio: terminal lub bankomat) obsługiwało taki typ transakcji. Niemniej sieć akceptacji jest obecnie bardzo szeroka. Jeśli chodzi o bankomaty, to na koniec III kw. 19,2 tys. maszyn spośród 20,5 tys. ogółem funkcjonujących umożliwiało wypłaty za pomocą Blika.
Znacznie węższa jest natomiast lista instytucji, które pozwalają swoim klientom realizować z wykorzystaniem kodów Blik wpłaty do wpłatomatów. Taką opcję mają obecnie klienci siedmiu banków: BNP Paribas, ING, Millennium, Nest Banku, Pekao, PKO i VeloBanku. Jeszcze w tym półroczu ta funkcja ma się pojawić w Credit Agricole.
Kolejna, bardzo popularna usługa Blika: szybkie przelewy na telefon, jest dostępna dla klientów 14 instytucji. Spośród wymienionych na wstępie 18 banków tej funkcji nie wdrożyły u siebie jeszcze: BPS, BS w Brodnicy, Pocztowy i Nest. Przy czym ten ostatni pracuje nad wprowadzeniem tej funkcji.
Z kolei prośbę o przelew Blik mogą wysłać klienci jedynie trzech banków: ING, mBanku i VeloBanku. Wkrótce ma do nich dołączyć Bank Spółdzielczy Rzemiosła w Krakowie, który jest na etapie certyfikacji. Podobną usługę do "Prośby o przelew Blik" oferuje PKO BP. Nie jest ona jednak realizowana w ramach systemu Blik, a użytkownik IKO o przelew może poprosić tylko innego klienta tej instytucji.
Listę usług dostępnych w ramach Blika zamykają czeki. Można je wygenerować w apkach czterech banków: Millennium, PKO BP, Santandera i VeloBanku. Dostępny w formie 9-cyfrowego kodu czek można wykorzystać samodzielnie lub przekazać innej osobie wraz z hasłem. Po wygenerowaniu czeku ustalona kwota zostanie zablokowana na koncie do momentu jego wykorzystania lub wygaśnięcia. Z bardziej szczegółowym opisem tej usługi można się zapoznać np. tutaj.
Na koniec warto wspomnieć, że wkrótce katalog rozwiązań oferowanych przez Blik poszerzy się o płatności odroczone. Obecnie pilotaż usługi jest prowadzony przez bank Millennium, natomiast w tym roku Blik płacę później ma zostać udostępniony wszystkim klientom tego banku. Docelowo oparte na Bliku płatności odroczone mają oferować także Alior, ING, mBank i Santander.