Z Blika aktywnie korzysta już 12 mln osób w Polsce. Plany rozwoju sięgają jednak poza granice kraju
Operator systemu Blik podsumował III kw. 2022 roku. W tym czasie z jego pomocą po raz pierwszy zrealizowano ponad 300 mln transakcji kwartalnie. W ciągu trzech miesięcy wykonano ich 324 mln w porównaniu z analogicznym kwartałem 2021 roku, co oznacza wzrost o 67 proc. Wartość tych operacji wyniosła blisko 43 mld zł (wzrost o ponad 60 proc.).
Polski Standard Płatności pochwalił się, że na koniec września z systemu korzystało już 12 mln aktywnych użytkowników (wzrost o 700 tys. względem kwartału poprzedzającego). Od początku roku wykonali oni 864 mln różnych operacji – to o 90 mln więcej niż łącznie w ciągu pierwszych sześciu lat funkcjonowania systemu. W okresie lipiec-wrzesień każdego dnia wykonywano średnio 3,5 mln transakcji Blikiem. W rekordowym dniu wynik ten zbliżył się do 5 mln.
Wzrost zanotowano we wszystkich usługach oferowanych przez Blika. System wciąż najczęściej wykorzystywany jest w handlu internetowym. W e-commerce w III kw. skorzystano z niego 178 mln razy (o 41 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego). Użytkownicy wydali w ten sposób ponad 22 mld zł (wzrost o 48 proc.), a średnia wartość pojedynczego zakupu wyniosła 124 zł.
W trzecim kwartale najdynamiczniej rosła jednak liczba płatności w tradycyjnych terminalach płatniczych. Od lipca do września odnotowano blisko 68 mln operacji tego typu o 175 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. PSP zaznacza, że zbliżeniowo w omawianym okresie zapłacono 21,5 mln razy. Operator dodaje też, że od momentu udostępnienia usługi została aktywowana przez 1,5 mln osób, które skorzystały z niej w 100 krajach. Dariusz Mazurkiewicz, prezes spółki PSP, podczas prezentacji wyników ujawnił, że w nadchodzących miesiącach płatności zbliżeniowe Blik powinny się pojawić w kolejnych bankach.
Od lipca do września wykonano także 65 mln przelewów na telefon. To ponad dwukrotnie więcej niż w III kw. 2021 roku. Wartość przekazanych w ten sposób środków wyniosła 8,2 mld zł (wzrost o 121 proc.). Transakcje P2P stanowią obecnie 20 proc. wszystkich transakcji Blikiem. PSP podkreślił w swojej prezentacji, że zmienia się struktura jego wyników. O ile w III kw. 2021 roku segment e-commerce odpowiadał za ok. dwie trzecie transakcji Blika, o tyle w okresie lipiec-wrzesień br. była to nieco ponad połowa.
W podsumowanym kwartale zanotowano także wzrost liczby wpłat i wypłat gotówki w bankomatach z użyciem Blika: o 27 proc. do 13,6 mln. Wartość tych transakcji przekroczyła 9 mld zł (wzrost o 37 proc.). Jednak operacje te stanowią niewiele ponad 4 proc. wszystkich transakcji Blikiem.
PSP zamierza w najbliższej przyszłości skupić się na rozwoju własnych płatności odroczonych. Usługa "Blik płacę później" jest już testowana przez klientów Millennium. Operator Blika wiąże z tym projektem spore nadzieje. Podobnie jest z ekspansją zagraniczną. Wstępem do niej jest przejęcie słowackiej spółki Viamo, posiadającej status instytucji płatniczej. Finalizacja transakcji wymaga jeszcze zatwierdzenia jej przez słowacki bank centralny. Prezes Mazurkiewicz zapewnił jednak, że PSP ma już plan na rozwój tego biznesu i to nie tylko na rynku słowackim, ale szerzej w strefie euro.