Japońska firma ma za sobą liczne wdrożenia w kilku europejskich krajach, a teraz chce powtórzyć sukces na polskim rynku
Jedna z największych aglomeracji w Polsce przygotowuje się do przetargu na zmianę systemu do regulowania płatności za przejazdy komunikacją miejską. Zainteresowanie projektem ogłoszonym przez Kraków jest duże, bo chęć udziału w postępowaniu zgłosiło kilkanaście firm. Wkrótce ma się rozpocząć tzw. dialog techniczny, do którego zostanie dopuszczonych osiem podmiotów. Jednym z nich ma nadzieję zostać firma Hitachi, która w ostatnim czasie przeprowadziła z sukcesem wiele wdrożeń systemów przeznaczonych do płatności w komunikacji publicznej w kilku krajach w Europie.
Jednym z ciekawszych rozwiązań, dostarczanych przez Hitachi, jest mobilna aplikacja, która pozwala całkowicie zapomnieć o konieczności płatności za przejazdy autobusami czy tramwajami. – BIBO (Be-In, Be-Out), bo tak nazywamy „system automatycznej identyfikacji pasażera”, współpracuje z beaconami umieszczonymi w pojazdach oraz na przystankach komunikacji publicznej. Dzięki temu system wie o tym, kiedy pasażer wsiada i kiedy wysiada z pojazdu, a następnie oblicza najkorzystniejszą opcję taryfową i pobiera płatność na koniec danego dnia – opowiada Leszek Modzelewski z Hitachi Europe.
Płatność według tzw. taryfy odcinkowej, a więc za konkretny odcinek trasy, może być realizowana także za pośrednictwem systemu wyposażonego w terminale płatnicze na pokładach pojazdów. Tego rodzaju rozwiązania są już dostępne na polskim rynku – wymagają zbliżenia karty podczas wchodzenia i wychodzenia z pojazdu. Jak na razie nie jest to u nas jednak standard. Hitachi uważa jednak, że takie systemy mają przyszłość ze względu na trendy w branży płatniczej, zgodnie z którymi dąży się do tego, aby transakcje przeprowadzane były automatycznie, bez konieczności angażowania klientów.
Projekt transportowy w stolicy Małopolski, dotyczy przygotowania i wykonania systemu biletu elektronicznego, który umożliwi płatność z użyciem urządzenia mobilnego lub karty w każdym pojeździe. Karta bądź smartfon staną się nośnikiem biletu po przyłożeniu do kasownika. Rozwiązanie jest w pełni bezpieczne, gdyż nie dochodzi do ingerencji i fizycznego zapisu danych, a jedynie powiązania elektronicznego biletu z kartą czy smartfonem za pomocą tzw. tokenu zabezpieczającego transakcję kartową pasażera. Stawka opłaty za przejazd, ma być kalkulowana przez system z uwzględnieniem najbardziej korzystnej dla pasażera ceny.
Zwycięzca przetargu będzie musiał dostarczyć także terminale kontrolerskie, portal pasażera, w którym każdy użytkownik będzie mógł sprawdzić swoją historię transakcji, jak również zintegrować rozwiązanie z innymi systemami komunikacji miejskiej np. z systemem park and ride (sieć parkingów dla pozostawiających auta i korzystających z komunikacji publicznej). Postępowanie w Krakowie ma formę dialogu konkurencyjnego, tak więc ostateczny kształt wymagań i parametrów systemu zostanie ustalony podczas spotkań technicznych.
Rozwiązania do płatności za przejazdy komunikacją miejską to tylko część oferty Hitachi w tym zakresie. Firma jest także dostawcą taboru, takiego jak tramwaje, pojazdy metra oraz innych rozwiązań z zakresu MaaS (Mobility as a Service). Zdobywała w tym obszarze doświadczenia przede wszystkim w Japonii, a także w Wielkiej Brytanii i we Włoszech.
Fot. Wikipedia/Lukas 3Z CCA 2.0