Partnerzy merytoryczni
Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Partnerzy strategiczni
Nowy gracz na rynku płatności w transporcie publicznym w Polsce. Ze swoim rozwiązaniem debiutuje tu Hitachi

Japońska firma ma za sobą liczne wdrożenia w kilku europejskich krajach, a teraz chce powtórzyć sukces na polskim rynku

Jedna z największych aglomeracji w Polsce przygotowuje się do przetargu na zmianę systemu do regulowania płatności za przejazdy komunikacją miejską. Zainteresowanie projektem ogłoszonym przez Kraków jest duże, bo chęć udziału w postępowaniu zgłosiło kilkanaście firm. Wkrótce ma się rozpocząć tzw. dialog techniczny, do którego zostanie dopuszczonych osiem podmiotów. Jednym z nich ma nadzieję zostać firma Hitachi, która w ostatnim czasie przeprowadziła z sukcesem wiele wdrożeń systemów przeznaczonych do płatności w komunikacji publicznej w kilku krajach w Europie.

Jednym z ciekawszych rozwiązań, dostarczanych przez Hitachi, jest mobilna aplikacja, która pozwala całkowicie zapomnieć o konieczności płatności za przejazdy autobusami czy tramwajami. – BIBO (Be-In, Be-Out), bo tak nazywamy „system automatycznej identyfikacji pasażera”, współpracuje z beaconami umieszczonymi w pojazdach oraz na przystankach komunikacji publicznej. Dzięki temu system wie o tym, kiedy pasażer wsiada i kiedy wysiada z pojazdu, a następnie oblicza najkorzystniejszą opcję taryfową i pobiera płatność na koniec danego dnia – opowiada Leszek Modzelewski z Hitachi Europe.

Przeczytajcie także: Wielu chętnych do budowy systemu biletowego w Krakowie

Płatność według tzw. taryfy odcinkowej, a więc za konkretny odcinek trasy, może być realizowana także za pośrednictwem systemu wyposażonego w terminale płatnicze na pokładach pojazdów. Tego rodzaju rozwiązania są już dostępne na polskim rynku – wymagają zbliżenia karty podczas wchodzenia i wychodzenia z pojazdu. Jak na razie nie jest to u nas jednak standard. Hitachi uważa jednak, że takie systemy mają przyszłość ze względu na trendy w branży płatniczej, zgodnie z którymi dąży się do tego, aby transakcje przeprowadzane były automatycznie, bez konieczności angażowania klientów.

Projekt transportowy w stolicy Małopolski, dotyczy przygotowania i wykonania systemu biletu elektronicznego, który umożliwi płatność z użyciem urządzenia mobilnego lub karty w każdym pojeździe. Karta bądź smartfon staną się nośnikiem biletu po przyłożeniu do kasownika. Rozwiązanie jest w pełni bezpieczne, gdyż nie dochodzi do ingerencji i fizycznego zapisu danych, a jedynie powiązania elektronicznego biletu z kartą czy smartfonem za pomocą tzw. tokenu zabezpieczającego transakcję kartową pasażera. Stawka opłaty za przejazd, ma być kalkulowana przez system z uwzględnieniem najbardziej korzystnej dla pasażera ceny.

Przeczytajcie także: Allegro wdraża trwały nośnik Hitachi

Zwycięzca przetargu będzie musiał dostarczyć także terminale kontrolerskie, portal pasażera, w którym każdy użytkownik będzie mógł sprawdzić swoją historię transakcji, jak również zintegrować rozwiązanie z innymi systemami komunikacji miejskiej np. z systemem park and ride (sieć parkingów dla pozostawiających auta i korzystających z komunikacji publicznej). Postępowanie w Krakowie ma formę dialogu konkurencyjnego, tak więc ostateczny kształt wymagań i parametrów systemu zostanie ustalony podczas spotkań technicznych.

Rozwiązania do płatności za przejazdy komunikacją miejską to tylko część oferty Hitachi w tym zakresie. Firma jest także dostawcą taboru, takiego jak tramwaje, pojazdy metra oraz innych rozwiązań z zakresu MaaS (Mobility as a Service). Zdobywała w tym obszarze doświadczenia przede wszystkim w Japonii, a także w Wielkiej Brytanii i we Włoszech.

Fot. Wikipedia/Lukas 3Z CCA 2.0

KATEGORIA
KARTY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.
Promocje

Booksy przyzna 20 zł za zakup karty podarunkowej, jeśli zapłacicie kartą Visa

Środki zgromadzone na karcie podarunkowej można wykorzystać przy rezerwacji wizyty za pośrednictwem Booksy

Nasza Cashlesspedia

Wpisz w pole i wyszukaj termin, którego definicja Cię interesuje:
lub przeglądaj:
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y Z

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies