Wiele banków komercyjnych jeszcze przed opublikowaniem zaleceń przez nadzór zaczęło modyfikować swoją ofertę pod klientów z Ukrainy
Komisja Nadzoru Finansowego opublikowała stanowisko z zaleceniami dla banków w związku z napływem do Polski dużej liczby uchodźców z ogarniętej wojną Ukrainy. KNF wyraził oczekiwanie, że instytucje niezwłocznie wdrożą do swojej oferty usługi kierowane do tej grupy klientów. Mają one zapewnić im dostęp do podstawowych usług płatniczych oraz wesprzeć dystrybucję przeznaczonego dla nich wsparcia finansowego.
Z dokumentu opublikowanego przez KNF wynika, że oferta dla uchodźców z Ukrainy powinna zawierać przede wszystkim bezpłatny, podstawowy rachunek płatniczy, umożliwiający wpłaty i wypłaty gotówki oraz przelewy. Dodatkowo do rachunku powinna być wydawana bezpłatna karta płatnicza, umożliwiająca transakcje w terminalach oraz bankomatach. Wszelka dokumentacja związana z ofertą powinna zostać przygotowana w językach: polskim, ukraińskim, angielskim i rosyjskim. Nadzór zaznacza jednak, że banki, oferując swoje produktu uchodźcom z Ukrainy, powinny zadbać o tzw. silne uwierzytelnienie klientów, a więc zgodnie z procedurami zweryfikować ich tożsamość.
Jednocześnie KNF wyraził oczekiwanie, że banki aktywnie podejdą do opracowania i wdrożenia odpowiedniej oferty produktowej oraz współpracy w jej dystrybucji z samorządami, organami administracji i innymi podmiotami zaangażowanymi w pomoc uchodźcom. Ze swojej strony nadzór zadeklarował wszelkie wsparcie w rozwiązywaniu bieżących problemów i usuwaniu przeszkód związanych z wdrażaniem przez banki nowej oferty produktowej.
Warto wspomnieć, że wiele banków jeszcze przed agresją putinowskiej Rosji miało ofertę dla klientów z Ukrainy. W ostatnim czasie duża część instytucji zrezygnowała na przykład z opłat za przelewy na Ukrainę i zaczęła dostosowywać swoje usługi do potrzeb rosnącej grupy uchodźców.