Zrzeszenie banków zapewnia, że rozwiązanie jest w finalnej fazie testów. Klienci skorzystają z niego w listopadzie
Grupa BPS poinformowała o planowanym na listopad wprowadzeniu eWniosków na zrzeszeniowej stronie mojbank.pl (banki spółdzielcze będą mogły umieszczać je także na swoich stronach). Narzędzie, którego testy dobiegają końca, posłuży do zdalnego zakładania rachunków oraz wnioskowania o kredyty gotówkowe. W procesach tych wymagane będą smartfon z dostępem do internetu oraz dokument tożsamości.
Klient zainteresowany skorzystaniem z tego rozwiązania powinien wypełnić online formularz. Potem czeka go wideoweryfikacja, do której potrzebne będzie urządzenie mobilne z dostępem do internetu. Użytkownik najpierw robi zdjęcie dowodu osobistego, a potem krótkie nagranie twarzy. System porównuje ze sobą te dane, ale sprawdza też np. bazę dokumentów zastrzeżonych. W przypadku klienta wnioskującego o finansowanie, narzędzie wylicza także jego zdolność kredytową na podstawie wprowadzonych informacji. Jeśli stwierdzi, że klient nie posiada zdolności, zaproponuje dłuższy okres spłaty lub niższą kwotę kredytu.
Na proces składa się jeszcze podpisanie umowy. Odbywa się to dwustopniowo. Klient otrzymuje najpierw mail z dokumentami, aby mógł się z nimi zapoznać. Potem przychodzi mail z linkiem do systemu służącego do złożenia podpisu elektronicznego pod umową. Użytkownik potwierdza w nim, że zapoznał się z dokumentami. Samo podpisanie umowy odbywa się z pomocą kodu SMS, który przychodzi na numer telefonu wskazany we wniosku.
Grupa wyjaśnia też w komunikacie, że jej partnerzy w tym projekcie (DomData AG, Digital Gateways, Autenti, Identt) realizowali już podobne wdrożenia, ale w tym przypadku potrzebne było nowe rozwiązanie. Każdy bank spółdzielczy jest osobnym podmiotem z odrębną ofertą produktową – dzięki eWnioskom może ją udostępniać klientom w ramach wspólnego rozwiązania systemowego.
Warto przypomnieć, że wcześniej zakładanie kont na selfie umożliwiła klientom konkurencyjna grupa banków spółdzielczych, czyli SGB. Aby skorzystać z tego rozwiązania, klienci muszą w apce SGB Mobile zaakceptować warunki, zrobić zdjęcia i nagrać kilka gestów. Selfie będzie porównywane ze zdjęciem z dowodu osobistego. Proces wymaga jeszcze wypełnienia wniosku i akceptacji warunków umowy na prowadzenie rachunku bankowego. Posłuży do tego kod w wiadomości SMS.