Podróżujący po Lublinie mogą pobrać aplikację mobilną Lubika, która umożliwia m.in. korzystanie z opcji "płacisz za tyle, ile jedziesz"
Z początkiem października w Lublinie ruszył nowy system opłat za przejazd komunikacją miejską. O przygotowaniach do startu Lubiki mogliście przeczytać w serwisie cashless.pl w lipcu tego roku, kiedy to w pojazdach lubelskiego transportu publicznego rozpoczął się montaż kasowników umożliwiających uregulowanie zbliżeniowo opłaty za przejazd. Zakup biletu odbywa się w nich poprzez wybranie na ekranie dotykowym żądanego typu i liczby biletów, a następnie przyłożenie karty płatniczej do czytnika. Więcej na temat tego rozwiązania w wywiadzie z Elżbietą Burligą z firmy Fiserv, która pracowała nad tym wdrożeniem.
Nowe kasowniki nie są jedyną nowością, jaką przygotowano dla podróżujących po Lublinie. Wprowadzono również nową taryfę biletową, w której przewidziano m.in. możliwość kupowania biletów okresowych na dowolną liczbę dni z przedziału od 10 do 300 czy elektroniczną portmonetkę, w której gromadzone są środki przeznaczone na zakup biletów. Użytkownicy będą mogli również skorzystać z taryfy przystankowej, w ramach której opłata za bilet będzie uzależniona od liczby przejechanych przystanków. W tej opcji konieczne jest zarejestrowanie początku i końca podróży, co można zrobić, np. skanując kod QR w pojeździe.
Udostępniona została także aplikacja mobilna Lubika, za pomocą której pasażerowie kupią dowolny bilet czy skorzystają z opisanej wyżej taryfy przystankowej. Dodatkowo znajdą tam również historię kupionych biletów czy planer podróży. Na razie pobrać mogą ją użytkownicy telefonów z systemem Android. Nie jest dostępna wersja dla właścicieli iPhone'ów, ale jak podaje lubelski ZTM, jest już weryfikowana przez App Store.
Nowy system ruszył 1 października, a według stanu na 4 października na godzinę 10.00 dołączyło do niego 10 tys. nowych użytkowników.
Fot. MPK Lublin