Nowa usługa wdrożona wspólnie przez Visę i Nest Bank została opracowana przy współpracy z warszawskim Studiem Innowacji Visy
Visa i Nest Bank poinformowały o rozpoczęciu pilotażu usługi o nazwie Visa Mobile. Zdaniem twórców rozwiązania jest to całkowicie nowy sposób płatności kartą w internecie. Usługa Visa Mobile została opracowana przy współpracy ze Studiem Innowacji Visa. Po udanym pilocie dostęp do niej uzyskają wszyscy klienci Nest Banku, co powinno stać się najpóźniej na początku przyszłego roku. Visa liczy, że usługa wykorzystująca zalety standardu SRC (Secure Remote Commerce opracowanego pod auspicjami organizacji EMV) odniesie sukces w Polsce i wkrótce pojawi się na innych rynkach.
Aby skorzystać z Visa Mobile, trzeba mieć odpowiednią aplikację mobilną. Może to być apka przygotowana przez Visę, albo bankowa, jak w pilocie zorganizowanym wspólnie z Nest. Trzeba też mieć aktywną kartę płatniczą Visa, którą należy dodać do usługi Visa Mobile właśnie za pomocą aplikacji. Później wystarczy już tylko w trakcie płatności w sklepie internetowym wybrać jako metodę płatności Visa Mobile i wprowadzić numer swojego telefonu komórkowego. Aplikacja wyświetli informację o płatności, którą należy zaakceptować hasłem mobilnym. Visa deklaruje, że cały proces zabiera ok. 20 sekund.
– Dzięki Visa Mobile płatności kartą w internecie stają się jeszcze bardziej zbliżone pod względem wygody do transakcji kartowych w sklepach stacjonarnych, a do tego pozostają bezpieczne. Wierzę, że nasze rozwiązanie ma duży potencjał rozwoju na innych rynkach, na których jesteśmy obecni – mówi Adrian Kurowski, dyrektor Visa w Polsce.
Natomiast Karolina Mitraszewska z zarządu Nest Banku podkreśla kwestie bezpieczeństwa. – Visa Mobile nie tylko skraca czas płacenia, ale przede wszystkim jest w pełni bezpieczna dzięki wykorzystaniu tokenizacji, czyli zamiany wrażliwych danych karty na unikatowy ciąg cyfr. To odpowiedź Visy na wciąż rosnącą popularność zakupów w internecie – powiedziała przedstawicielka Nest Banku.
Jak wspomniałem wyżej, Visa Mobile wykorzystuje zalety standardu SRC. Metody płatności zgodne z SRC z założenia mają być proste w obsłudze dla klienta i łatwe we wdrożeniu przez dostawców. Standard SRC ma się także przyczynić do niższego odsetka odrzuconych płatności i zmniejszenia liczby transakcji oszukańczych. Co ważne, Visa Mobile to płatność kartą, zatem w razie potrzeby klient ma prawo skorzystać z chargebacku. Płatności Visa Mobile od strony akceptującej wdrożył operator bramki Przelewy24. W początkowej fazie dostępne będą w kilkudziesięciu sklepach internetowych, takich jak syropy-monin.pl, kapsulkakawy.pl, babynet.pl czy polibudka.pl.
Patrząc na usługę Visa Mobile w szerszym kontekście trudno nie odnieść wrażenia, że z punktu widzenia konsumenta przypomina ona płatność Blikiem. W obu przypadkach transakcja jest autoryzowana w aplikacji mobilnej banku. Różnica występuje na etapie inicjowania płatności. W przypadku płatności Blikiem, wprowadza się kod generowany przez aplikację, w przypadku płatności Visa Mobile – indywidualny numer telefonu, z którym powiązana jest aplikacja mobilna.