Już ok. 30 polskich miast wdrożyło lub pracuje nad wprowadzeniem systemu poboru opłat bazującego na wykorzystaniu kasoterminali w pojazdach
Rośnie liczba miast, które modernizując swój system poboru opłat za przejazdy komunikacją miejską, decydują się na wprowadzenie rozwiązań bezgotówkowych i bezbiletowych. W pojazdach umieszczane są specjalne kasoterminale, w których uregulować należność za przejazd można kartą płatniczą, smartfonem czy smartwatchem, a informacja o tym jest zapisywana w systemie centralnym. Podróżujący nie dostaje biletu, a w razie kontroli przykłada do czytnika kontrolerskiego kartę lub urządzenie, za pomocą którego opłacił przejazd. Prekursorem takiego rozwiązania w Europie był Londyn.
A pierwszymi polskimi miastami, które wprowadziły u siebie taki system, były Świebodzice oraz Jaworzno. W ślad za nimi poszły kolejne. Z dużych miast to np. Wrocław czy Bydgoszcz. A co jakiś czas pojawiają się w serwisie cashless.pl informacje o kolejnych wdrożeniach lub planach miast dotyczących modernizacji swoich rozwiązań. W ostatnim czasie mogliście przeczytać, że do wprowadzenia takiego systemu przymierzają się np. Poznań czy Kraków. Oba rozwiązania są natomiast jeszcze w fazie koncepcyjnej.
A w tabeli poniżej zebraliśmy dla Was listę miast, które wprowadziły, prowadzą testy lub są blisko startu systemu płatności za przejazdy komunikacją publiczną opartego o kasoterminale w pojazdach. Zestawienie powstało na podstawie analizy informacji dostępnych publicznie: stron internetowych zarządów transportu miejskiego lub miejskich przedsiębiorstw komunikacyjnych, oficjalnych portali poszczególnych miast oraz danych od partnerów serwisu.
Jeśli udało nam się ustalić, że rozwiązanie nie funkcjonuje jeszcze w pełni, w tabeli znalazła się adnotacja na ten temat.