Zdalna współpraca w biznesie może hamować innowacyjność – przedsiębiorcy muszą szukać rozwiązania dla tego problemu
Mastercard podzielił się wynikami badania przygotowanego we współpracy z Harvard Business Review Analytic Services. Powstało ono na bazie wywiadów przeprowadzonych z ponad 1,8 tys. liderów biznesu i przeszło 10 tys. konsumentów z całego świata. Z drugiej edycji Become Index można się dowiedzieć m.in., że pandemia przyspieszyła innowacje, ale wymusiła też nowe spojrzenie na potrzeby klientów oraz ryzyka biznesowe.
Najświeższa edycja raportu pokazała, że pandemia zmieniła podejście konsumentów do innowacji. Dla przykładu ankietowani Europejczycy mniej chętnie przyjmują zmiany w ulubionych aplikacjach i stronach internetowych – zaledwie co piąty respondent uznał, że nowe rozwiązania są lepsze od poprzednich. Jednocześnie okazało się, jak ważne jest dla nich bezpieczeństwo, w tym ochrona danych. Według raportu to jedna z cech innowacyjnych firm najlepiej odpowiadających na nowe warunki rynkowe.
Do pozostałych zaliczyć można cyfrową zwinność, czyli nadążanie za przyspieszającą cyfryzacją i szybkie reagowanie na wymagania klientów. Ważne są również bliskie relacje z klientami, wykorzystywanie ich opinii podczas tworzenia innowacji. Na liście znaleźć można także kompleksową analizę danych przy podejmowaniu decyzji biznesowych oraz podejmowanie ryzyka i akceptowanie porażek jako części procesu.
Z raportu Become Index wynika, że firmy, które chcą osiągać sukcesy w przyszłości, powinny skupić się na pięciu głównych obszarach. Pierwszym jest odbudowa z myślą o człowieku. Wyniki badania wskazują, że zdecydowana większość konsumentów chętniej kupuje produkty marek odzwierciedlających ich wartości oraz wyróżniających się dbałością o klientów i pracowników. Kolejny punkt to przełamywanie barier zdalnej współpracy. Praca zdalna może być przeszkodą dla dalszego rozwoju firm i wprowadzania innowacji.
Trzeci obszar to określanie priorytetów dla inwestycji w innowacje. Jest to o tyle trudne, że przyszłość gospodarcza wciąż jest niepewna. Firmy muszą też zadbać o bezpieczeństwo i ochronę danych. Zaufanie i "spokój ducha" to dziś jedne z najważniejszych potrzeb konsumentów. Tymczasem zaledwie 37 proc. firm niedawno zainwestowało lub zamierza wkrótce zainwestować w ochronę danych i cyberbezpieczeństwo. Listę zamyka personalizacja relacji z klientami. Ponad jedna trzecia konsumentów jest gotowa udostępniać więcej danych na swój temat, jeśli oznaczałoby to szybszą i bardziej spersonalizowaną obsługę.