Dynamiczny wzrost sprzedaży będzie dotyczył przede wszystkim produktów spożywczych oraz tych z kategorii zdrowie i uroda
Z analizy PwC "Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2021-2026" wynika, że wartość brutto polskiego rynku handlu internetowego wzrośnie do 162 mld zł w 2026 roku. Oznacza to, że średnioroczny wzrost wyniesie 12 proc. W kolejnych latach powinna też rosnąć liczba sklepów internetowych – w porównaniu z państwami Zachodu, wciąż jest ich u nas relatywnie mało.
PwC podało, że sprzedaż produktów i usług przez internet prowadzi około 150 tys. polskich przedsiębiorstw. Korzystają oni z własnych sklepów oraz platform typu marketplace. Ponad jedna trzecia przedsiębiorstw prowadzących sklepy online jest też obecna na Allegro. Alternatywą dla giganta rodzimego e-commerce niebawem stanie się Amazon, który pod koniec stycznia ogłosił, że rozpocznie działalność w naszym kraju.
W ostatnim roku zdecydowanie wzrosła liczba klientów korzystających z e-handlu. Według danych PwC blisko 85 proc. Polaków deklaruje, że nawet po zakończeniu pandemii nie zamierza zmniejszyć częstotliwości zakupów w sieci. Najszybciej powinna wówczas rosnąć sprzedaż produktów spożywczych oraz tych z kategorii zdrowie i uroda. Pandemia i lockdowny pozytywnie zatem wpłynęły na rozwój części rynku. Najlepszym przykładem Inpost, który rośnie właśnie za sprawą boomu w sektorze e-commerce. Po przeciwnej stronie jest chociażby wypożyczalnia aut innogy go!, która poinformowała dzisiaj o zakończeniu działalności.