Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Orlen też chce postawić kilka tysięcy automatów paczkowych. Na tym rynku może się zrobić ciasno

Orlen staje się kolejną spółką, która w przyszłości być może będzie konkurować z Inpostem

Prezes Orlenu, Daniel Obajtek, w rozmowie z Rzeczpospolitą stwierdził, że jego firma chce w ciągu dwóch lat postawić dwa tysiące automatów paczkowych. To jeden z elementów rozwoju usług detalicznych oraz logistycznych koncernu naftowego. Miejsca na inwestycje tego typu raczej nie zabraknie – firma posiada własną sieć stacji paliw, przejmuje Lotos i stała się właścicielem Ruchu. Tym samym Orlen staje się kolejną spółką, która w przyszłości być może będzie konkurować z Inpostem.

Przeczytajcie także: Brytyjscy użytkownicy kart Mastercard odczują brexit

W ostatnim czasie wiele firm interesuje się polskim rynkiem automatów paczkowych. W październiku ubiegłego roku mogliście przeczytać w serwisie cashless.pl, że swoją sieć maszyn chce rozwijać Poczta Polska, która zapowiedziała postawienie 2 tys. urządzeń w ciągu dwóch lat. Deklaracja podobna zatem do tej złożonej przez prezesa Orlenu. Pojawia się pytanie o ewentualną współpracę tych podmiotów – oba są przecież kontrolowane przez Skarb Państwa. Ich oferta może się uzupełniać, bo pocztowcy swoje maszyny chcą stawiać w pobliżu placówek spółki, marketów, urzędów, ale też np. w galeriach handlowych czy przy parafiach.

Ile wyjdzie z tych planów? Trudno stwierdzić – operator pocztowy prowadzi działania w tym zakresie już od dłuższego czasu, ale na razie ich efekt jest mizerny: udało mu się dotąd uruchomić kilkaset maszyn. Dla porównania Inpost tylko w poprzednim roku dodał do swojej sieci kilka tysięcy paczkomatów, a na koniec grudnia miał ich już ponad 10,7 tys. I nie zamierza zwalniać – możliwe, że w najbliższych kwartałach sieć zostanie rozbudowana do ponad 15 tys. urządzeń. Wskazują na to zarówno informacje umieszczone w prospekcie emisyjnym związanym ze zbliżającym się debiutem giełowym, jak i wysoka dynamika rozwoju e-commerce w Polsce.

Przeczytajcie także: Płatności odroczone Twisto trafią do bramki PayU w Polsce

Obok Orlenu, Poczty oraz Inpostu swoje automaty chce także stawiać Allegro, o czym mogliście przeczytać w serwisie cashless.pl pod koniec ubiegłego roku. Sieć potentata e-commerce ma liczyć trzy tysiące urządzeń, z czego połowa powinna działać już w tym roku. Pierwsze mają pracować w marcu. Przez jakiś czas wydawało się, że Allegro kupi po prostu Inpost i w ten sposób zapewni sobie sprawdzone rozwiązanie logistyczne. Na przeszkodzie prawdopodobnie stanęła jednak kwota potrzebna do przejęcia biznesu zarządzanego przez Rafała Brzoskę – wedle ostatniej wyceny Paczkomaty są warte grubo ponad 30 mld zł.

Swoje miejsce na tym rynku spróbuje też wywalczyć Alibaba – chiński gigant e-handlu, który w Polsce znany jest głównie za sprawą platformy Aliexpress. Na portalu Linkedin jakiś czas temu pojawiło się ogłoszenie rekrutacyjne, z którego wynika, że azjatycka firma chce zbudować w Warszawie sieć urządzeń paczkowych. Niejako z automatu w spekulacjach na temat budowy sieci urządzeń paczkowych pojawia się także Amazon.

Przeczytajcie także: Nowa usługa dla użytkowników aplikacji Compensy

W kwietniu ubiegłego roku okazało się, że Inpost i Auchan współpracują w zakresie rozwoju sieci lodówkomatów. Z kolei pod koniec czerwca pojawiła się informacja, że sieć sklepów Żabka w swojej poznańskiej centrali testuje własne maszyny do odbioru przesyłek pocztowych. Nie można wykluczać, że pozostali gracze z rynku detalicznego też rozważają rozwój w tym kierunku. Wymusza to na nich wzrost rynku e-commerce i towarzyszący mu tzw. "problem ostatniej mili" (dostawa przesyłek do finalnego odbiorcy), który podnosi koszty usług.

KATEGORIA
E-COMMERCE
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies