Pierwszym ubezpieczycielem, który korzysta z ID UFG, jest Warta
Ubezpieczyciele zyskali właśnie dostęp do nowego sposobu weryfikacji tożsamości klientów dzięki usłudze ID UFG, którą przygotował Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. ID UFG to narzędzie oparte na Krajowym Węźle Identyfikacji Elektronicznej. Oznacza to, że uwierzytelnienie klienta może nastąpić na podstawie dowolnego ze sposobów dostępnych na stronie login.gov.pl, czyli Profilu Zaufanego (założonego w urzędzie lub przez bankowość elektroniczną), e-dowodu lub usługi mojeID.
Korzystanie z ID UFG nie wiąże się dla ubezpieczycieli z dodatkowymi kosztami, a dostęp do usługi zyskują w ramach użytkowania jednej z prowadzonych przez UFG baz: bazy danych o ubezpieczeniach komunikacyjnych (OI UFG) lub bazy danych ubezpieczeniowych (BDU). Oznacza to, że już dziś narzędzie może zacząć wdrażać u siebie każdy z zakładów sprzedających ubezpieczenia pojazdów (gdyż wszystkie te podmioty mają ustawowy obowiązek korzystać z bazy OI UFG). A inni ubezpieczyciele muszą w tym celu przystąpić do BDU, na co – jak mogliście przeczytać w serwisie cashless.pl – na razie zdecydowały się Wiener, Compensa i Warta.
Aby zweryfikować tożsamość klienta, na przykład na etapie zawierania umowy, ubezpieczyciel przekierowuje go do aplikacji przygotowanej przez UFG. Stamtąd klient trafia na stronę login.gov.pl, gdzie potwierdza swoją tożsamość w wybrany przez siebie sposób. Ponownie jest przenoszony do ID UFG, gdzie może uzupełnić dodatkowe informacje, np. adres e-mail czy numer telefonu, po czym udziela zgody na przekazanie danych zakładowi ubezpieczeń. Tym samym ubezpieczyciel zyskuje potwierdzenie tożsamości klienta, a zarazem weryfikuje poprawność dotychczas zebranych danych na podstawie wpisów z rejestrów referencyjnych. Informacje podane przez użytkownika ID UFG zapisują się w systemie UFG, dzięki czemu przy kolejnym korzystaniu z usługi klient nie uzupełnia już żadnych dodatkowych danych, tylko weryfikuje tożsamość i udziela zgody na przekazanie danych do ubezpieczyciela.
Jako pierwsza nowe rozwiązanie wdrożyła Warta. Firma korzysta z ID UFG przy sprzedaży ubezpieczeń na życie. Przy tego typu polisach ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu nakłada na ubezpieczycieli obowiązek silnej weryfikacji tożsamości klienta, co przy zawieraniu umów zdalnie jest dla branży niemałym wyzwaniem. Niedawno w serwisie cashless.pl mogliście przeczytać, że jedna z dużych multiagencji zdecydowała się nawet na własną rękę poszukać rozwiązania tego problemu i nie oglądając się na ubezpieczycieli, wdrożyła u siebie narzędzie dostarczane przez firmę Identt.
Teraz wszyscy pośrednicy sprzedający polisy życiowe Warty mogą sprawdzać tożsamość klienta dzięki ID UFG. Z czasem firma planuje wykorzystywać narzędzie również przy innych typach ubezpieczeń.