Operator systemu nie wyjaśnia jednak, dlaczego nie zadziałała jego wersja zapasowa
Europejski Bank Centralny, w komunikacie opublikowanym na swojej stronie internetowej, wyjaśnił incydent, do którego doszło w ubiegły piątek. Awarii uległ wówczas system rozliczeń TARGET2. Instytucja stosukowo szybko wykluczyła, by jej powodem był cyberatak. Wskazano błąd w oprogramowaniu dostarczanym przez zewnętrznego dostawcę usług. Zapowiedziano, że podjęto działania, by uniknąć podobnych awarii w przyszłości. Jednocześnie nie wyjaśniono, dlaczego nie zadziałał system zapasowy.
TARGET2 (Trans-European Automated Real-Time Gross Settlement Express Transfer System), którego operatorem jest Eurosystem, stanowi najważniejszy europejski system rozliczeń wysokokwotowych w euro w czasie zbliżonym do rzeczywistego. Z platformy korzystają m.in. banki centralne oraz banki komercyjne. Znaczenie sytemu jest bardzo duże, ponieważ pozwala on utrzymać stabilność finansową w UE. To z jego pomocą EBC może m.in. prowadzić wspólną politykę pieniężną.
Warto przypomnieć, że uruchomiony pod koniec 2007 roku (NBP przystąpił do niego w 2008 roku) system kilka dni temu przestał działać. Trwająca ponad 10 godzin awaria uniemożliwiła działanie głównej infrastruktury, ale też zapasowego systemu. W efekcie wszystkie usługi w TARGET2 były niedostępne, przychodzące i wychodzące transfery płatnicze nie były przetwarzane. Aby przywrócić płynność, konieczna była zmiana regionu, w którym przetwarzano dane. Zaczęto wówczas stopniowo wznawiać usługi rozliczeniowe.