Blik podał też, że w ramach nowej usługi "prośba o przelew" w I kw. wykonano już ponad 100 tys. transakcji
Polski Standard Płatności, operator systemu Blik, zaprezentował statystyki transakcji dotyczące I kw. 2020 roku. W ciągu trzech miesięcy użytkownicy Blika użyli go blisko 78 mln razy. To prawie dwa razy więcej niż w analogicznym okresie roku 2019 i niemal tyle samo co w całym 2018 roku. Co ciekawe jednak nie we wszystkich rodzajach transakcji Blik rozwija się z taką samą dynamiką.
Użytkownicy Blika w I kw. najwięcej transakcji zrealizowali w internecie – było ich 57,5 mln. To prawie dwa razy więcej niż rok temu i o 9 proc. więcej niż w ostatnich trzech miesiącach 2019 roku. Miniony kwartał był też pierwszym w historii, gdy drugim najpopularniejszym rodzajem transakcji wykorzystywanym przez blikowiczów były przelewy na numer telefonu. Użytkownicy zrealizowali ich 7,2 miliona, czyli o 25 proc. więcej niż w ostatnim kwartale 2019 roku i o 177 proc. więcej rok do roku.
W stosunku kwartalnym spadła za to o 9 proc. liczba wypłat gotówki z bankomatów przy użyciu Blika. W I kw. takich transakcji było 6,2 mln. W porównaniu z I kw. ubiegłego roku jest to wzrost o 32 proc. Prezes PSP Dariusz Mazurkiewicz tłumaczy, że kwartalny spadek ma prawdopodobnie związek z wprowadzeniem w Polsce wielu obostrzeń wynikających z pandemii koronawirusa. Liczba transakcji w tradycyjnych terminalach płatniczych wzrosła do 7 mln. To o 6 proc. więcej niż w IV kwartale 2019 roku i o 150 proc. więcej niż rok temu.
Średnia kwota transakcji Blikiem w pierwszym kwartale wyniosła 130 zł (od 50 zł w terminalu płatniczym, przez 104 zł w internecie, oraz 118 zł przelewem na numer telefonu, po 516 zł w bankomacie). PSP przypomniał też, że na początku roku ING oraz mBank jako pierwsze udostępniły nową funkcję, czyli prośbę o przelew. Jej użytkownik może poprosić o przekazanie pieniędzy, może także podzielić kwotę, o którą prosi na kilka osób jednocześnie. Z deklaracji Mazurkiewicza wynika, że w I kw. transakcji tego typu było już ponad 100 tys.
Przy okazji prezentacji wyników transakcyjnych PSP zaprezentował dane dotyczące preferencji zakupowych Polaków w sieci i ich zmian w związku z pandemią. O ponad 200 proc. wzrosły w I kw. liczby transakcji w sklepach z elektroniką oraz na platformach z grami online. W marcu o 216 proc. wzrosła liczba zakupów w sklepach sprzedających środki czystości i chemię gospodarstwa domowego. Spadła natomiast liczba transakcji w serwisach bukmacherskich oraz oferujących bilety na usługi transportowe. W kwietniu znacznie wzrosły zakupy ubrań (o 154 proc.) oraz suplementów diety (157 proc.).