System wystawiania elektronicznych paragonów zaproponowany przez Platformę Detalistów ma działać podobnie jak zbliżeniowe płatności mobilne
Platforma Detalistów zrzeszająca m.in. sieci handlowe poinformowała w komunikacie o zaawansowanych pracach nad wdrożeniem e-paragonu. Organizacja przekonuje, że od sierpnia 2020 roku część sprzedawców będzie mogła przesyłać elektroniczne dowody zakupu wprost na smartfony klientów. Z komunikatu wynika, że e-paragon może być przekazywany kupującemu na podobnej zasadzie, co zbliżeniowa płatność mobilna: konsument odblokuje telefon, zbliży go do wyznaczonego miejsca, a paragon pojawi się automatycznie na telefonie.
Na temat e-paragonu mogliście przeczytać w serwisie cashless.pl na początku kwietnia, kiedy rząd poinformował, że w życie weszły przepisy umożliwiające firmom jego wystawianie. Odpowiednie regulacje znalazły się w tzw. specustawie przygotowanej w związku z pandemią koronawirusa. Nie uściślono wówczas, w jaki sposób sprzedawca ma przesłać klientowi paragon elektroniczny, dając możliwość zastosowania różnych rozwiązań rynkowych. Jednocześnie podkreślono, że wystawienie e-paragonu nie zwolni sprzedawcy z obowiązku wydrukowania paragonu papierowego.
Platforma Detalistów zapewnia, że jej rozwiązanie gwarantuje prywatność oraz autentyczność, daje klientowi natychmiastowy dostęp do paragonu i zapewnia bezpieczeństwo całego procesu. Jest przy tym niezależne od metody płatności. W pracach nad e-paragonem na telefon pod auspicjami PD uczestniczą m.in. IKEA, LPP, Superpharm, Decathlon, ale też producenci kas fiskalnych, z których urządzeń korzystają przedsiębiorcy posiadający pojedyncze sklepy i punkty usługowe.
Organizacja przekonuje, że w tej chwili co piąta kasa fiskalna gotowa jest do wydawania e-paragonów w zaproponowanej formule – by uruchomić usługę wystarczy zdalna aktualizacja oprogramowania. Firma pracuje nad tym, aby dostosować rozwiązanie do potrzeb partnerów, którzy prowadzą działalność w różnych branżach, skali oraz modelach sprzedaży. Pierwsi sprzedawcy mają być gotowi do wydawania elektronicznych dowodów zakupu w ciągu najbliższych 3-4 miesięcy.
Zakładam, że aby tak było klienci będą musieli zainstalować na swoich smartfonach odpowiednią aplikację mobilną, na którą otrzymywać będą elektroniczne paragony. Ponadto jeśli miałyby być one przekazywane drogą zbliżeniową, trzeba by albo wykorzystać istniejącą infrastrukturę płatniczą (terminale wyposażone z bezstykowy moduł NFC) albo budować ją od nowa wposażając w moduł NFC na przykład kasy fiskalne, co może być barierą dla rozwoju tego projektu. O ile wiem, większość kas fiskalnych nie posiada bowiem komunikacji zbliżeniowej.
Tymczasem trwają testy konkurencyjnego rozwiązania, prowadzone przez KIR, PKO, Orlen i eService. W tym wypadku e-paragon trafia do bankowości elektronicznej klienta. Dowody sprzedaży po płatnościach kartą w terminalach płatniczych eService na stacjach Orlenu można przegądać po zalogowaniu na konto w systemie iPKO. Natomiast klienci sieci Lidl już od dawna mogą otrzymywać elektroniczne kopie paragonów na swoje smartfony za pomocą aplikacji mobilnej Lidla. Ta wykorzystuje do tego czytniki kodów QR, wyświetlanych przez apkę na ekranach smartfonów klientów.