Paga to założona w Lagos spółka oferująca m.in. przelewy oraz serwis do opłacania rachunków
Visa podjęła współpracę ze startupem Paga, dla którego głównym rynkiem jest dzisiaj Nigeria. Założony w Lagos fintech oferuje usługi przesyłania pieniędzy, płacenia rachunków i robienia zakupów online. Działa w trybie offline dzięki sieci blisko 25 tys. agentów, ale podstawę biznesu stanowi aplikacja dostępna na platformach Android oraz iOS.
Baza klientów nigeryjskiego fintechu wynosi dzisiaj 15 mln osób. Potencjał rozwoju jest jednak spory, ponieważ w samej Nigerii, największej gospodarce Afryki, mieszka ponad 200 mln osób. Tymczasem firma chce się rozwijać w całej Afryce Zachodniej. Wyruszyła na zakupy w Etiopii, by wejść na ten rynek (drugi najludniejszy kraj Afryki, około 110 mln mieszkańców) i ma plany ekspansji w Meksyku (125 mln mieszkańców).
Łącznie rynki znajdujące się obecnie w sferze zainteresowań startupu przewyższają pod względem liczby ludności Unię Europejską. A na tym nie koniec, bo w Afryce spodziewany jest boom demograficzny. Ten potencjał skłonił Visę do zawarcia partnerstwa. Dzięki niemu klienci Pagi mają uzyskać dostęp do sieci o globalnym zasięgu. Możliwości dokonywania transakcji mają niebawem zostać rozszerzone m.in. o kody QR oraz standard NFC.
Visa nie kupiła udziałów w fintechu, ale obie firmy mają zacieśniać współpracę technologiczną. Pierwsze efekty powinny być widoczne już w drugim kwartale bieżącego roku. Na początek na rynku nigeryjskim. Szef Pagi, Tayo Oviosu, mówi jednak, że na świecie wciąż istnieje sporo dużych rynków, na których ludzie mają problem z dostępem do usług finansowych. Jego startup ma ambicje stać się globalną platformą, która temu zaradzi, głównie w Afryce, Ameryce Łacińskiej i Azji.