Nad podobnym rozwiązaniem Mastercard pracuje też w kilku innych krajach
Mastercard i rząd Republiki Macedonii Północnej opracowują usługę tożsamości cyfrowej obywateli. Zostaną z nią powiązane cyfrowy podpis oraz weryfikacja dokumentów na odległość. Rozwiązanie ma znaleźć zastosowanie w usługach świadczonych zarówno przez firmy, jak i instytucje państwowe. Umożliwi to ludziom m.in. zdalne otwieranie konta w banku czy uruchamianie usług telefonii komórkowej, czyli czynności wymagających od usługodawcy sprawdzenia tożsamości klienta.
Inicjatywa będzie oparta o niedawno wprowadzone przez macedońskie władze przepisy dotyczące tożsamości cyfrowej i wykorzystywać będzie europejskie standardy eIDAS, dotyczące elektronicznej identyfikacji i uwierzytelniania. Nowa usługa umożliwi interakcje cyfrowe między firmami i urzędami, nie tylko na poziomie krajowym, ale też międzynarodowym. Kolejne usługi mają być rozwijane w formule otwartej współpracy. Zostaną do niej zaproszone firmy, uczelnie oraz urzędy.
Wdrażana w Macedonii Północnej usługa tożsamości cyfrowej działa w oparciu o model rozproszony. Nie wymaga on scentralizowanej bazy, dzięki czemu rośnie bezpieczeństwo danych osobowych.
Co ciekawe, projekt realizowany w Macedonii Północnej to część szerszych prac Mastercarda. Korporacja chce wprowadzić nowe sposoby interakcji online między osobami prywatnymi, firmami i administracją publiczną. Działania na tym polu prowadzone są we Francji i w Australii. W najbliższych miesiącach organizacja ma informować o kolejnych partnerach i programach pilotażowych.