Z badania Aliora wynika też, że co czwarty Polak korzystający z usług bankowych, nie używa jeszcze kanałów cyfrowych
Blisko połowa Polaków korzysta z usług bankowych za pośrednictwem aplikacji mobilnej – tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Alior Banku. Wśród operacji wykonywanych z pomocą tego narzędzia, największą popularnością cieszy się sprawdzanie stanu rachunku (wskazane przez 95 proc. respondentów). Aż 9 na 10 ankietowanych użytkowników apek bankowych realizuje w ten sposób przelewy, a ponad trzy czwarte respondentów płaci za ich pośrednictwem online i stacjonarnie. Wśród wskazań znalazły się także: kupowanie biletów komunikacji (40 proc.) czy płatność za parkingi (23 proc.).
Popularność e-bankowości rośnie, ale rzesza Polaków wciąż pozostaje na nią "odporna". Z badania wynika, że blisko jedna czwarta Polaków korzystających z usług bankowych nie używa do tego kanałów cyfrowych. Powody są różne: od obawy o bezpieczeństwo, przez niewiedzę, po brak odpowiedniego sprzętu czy internetu. Ale wskazywano także na preferowanie osobistego kontaktu z bankiem.
Decydując się na zakupy w sklepach stacjonarnych, respondenci z badania Aliora wybierają przede wszystkim kartę jako środek płatniczy (82 proc. wskazań), ale także gotówkę (trzy czwarte respondentów). Co piąty ankietowany używa podczas płacenia kodu Blik. Dla 37 proc. badanych smartfon jest najwygodniejszą formą płatności. W przypadku zakupów w Internecie, po blisko 50 proc. wskazań uzyskały zróżnicowane formy płatności: gotówką za pobraniem, zwykły przelew oraz przelew pay by link. Za zakupy w sieci 44 proc. Polaków płaci kartą, a na Blik decyduje się co piąty badany.
Przeczytajcie także: Alior zaprezentował nowy format oddziału
O ile w procesie płacenia w Polsce kluczowe znaczenie zaczyna odgrywać karta, o tyle poza granicami kraju, rodacy decydują się najczęściej na gotówkę. Preferuje ją aż 60 proc. ankietowanych. Podobna grupa ma jednak w pogotowiu kartę płatniczą, a tylko co dziesiąty Polak płaci podczas wyjazdu za pomocą telefonu. Znacznie gorzej wygląda to jednak w przypadku osób starszych: na nowoczesne rozwiązania poza granicami decyduje się 1 proc. ankietowanych w wieku powyżej 60 lat.
Badanie zrealizował Kantar Polska na przełomie listopada i grudnia 2019 na zlecenia Alior Banku. Przeprowadzono wywiady przy użyciu techniki CATI na reprezentatywnej próbie ubankowionych Polaków powyżej 18 roku życia.