I podpowiada, co zrobić, aby pragnących innowacji klientów zatrzymać na dłużej
Innowacyjność to jedno z najczęściej używanych, a jednocześnie nadużywanych słów we współczesnym świecie. Można mówić wręcz o kulcie innowacyjności – ta cecha ma dawać przedsiębiorstwom poważną przewagę nad konkurencją. Zagadnieniu przyjrzały się bliżej Mastercard i Harvard Business Review Analytic Services. Projekt zaowocował powstaniem rankingu Buiness Innovators Index oraz raportu "Innowatorzy stają się liderami".
Pytanie o podejście firm do innowacji firma badawcza Harvard Business Review Analytic Services zadała dyrektorom firm. Skupiono się na pięciu obszarach zarządzania: obsłudze klienta, danych, technologii, kapitale ludzkim oraz procesach. Przebadano także konsumentów, by sprawdzić, czy priorytety obu tych grup są zgodne. Na tej podstawie opracowano metodologię Business Innovators Index i oceniono innowacyjność firm w skali od 0 do 100 punktów. Co pokazały wyniki?
Okazuje się, że większość firm zdaje sobie sprawę ze znaczenia innowacyjności w biznesie, ale pokaźna część z nich nie potrafi przełożyć teorii na praktykę. W oparciu o badanie można wyróżnić trzy grupy przedsiębiorstw: liderzy, którzy potrafią wprowadzać innowacje; naśladowcy, wykazujący umiejętności w niektórych obszarach innowacyjności (stanowią 42 proc. wszystkich respondentów); i maruderzy, wykazujący brak umiejętności na wielu płaszczyznach innowacyjności.
Raport współtworzony przez Mastercard zawiera pięć istotnych wskazówek dla przedsiębiorstw, które są zainteresowane wprowadzaniem innowacji. Zastosowanie się do tych wytycznych może dać przewagę konkurencyjną, pozwoli przyciągnąć klientów i zatrzymać ich na dłużej. Te wskazówki to:
1. Liczy się szybkość. Innowacyjny biznes oznacza myślenie w kategoriach tygodni i miesięcy, a nie lat. Aż 96 proc. liderów innowacyjności szybko wprowadza na rynek nowe pomysły. W przypadku maruderów robi to zaledwie 17 proc.
2. Innowacje nie mogą być dodatkiem – to priorytet. Blisko 90 proc. liderów bardzo poważnie traktuje swoje działania na polu innowacyjności. Zapewnia to nie tylko właściwy budżet, ale też motywację zespołu.
3. Dane jako akcelerator. Blisko trzy czwarte liderów wykorzystuje zewnętrzne i wewnętrzne źródła danych. Innowatorzy wyciągają wnioski z różnych źródeł.
4. Kultura organizacyjna jest ważna. Pracownicy powinni być zachęcani do działania jak przedsiębiorcy. Dzięki temu podejmowane będzie ryzyko, a kreatywne pomysły mają szansę zaistnieć. Tego zdania jest 84 proc. liderów.
5. Potrzeby klientów w centrum uwagi. Blisko połowa konsumentów czeka na nowe produkty i usługi. Przedsiębiorcy powinni wychodzić naprzeciw tym oczekiwaniom.