Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Polska Bezgotówkowa: niemal dwie trzecie transakcji w sklepach odbywa się z użyciem cyfrowych płatności

Szybko rośnie udział płatności mobilnych we wszystkich transakcjach realizowanych bez udziału gotówki

Fundacja Polska Bezgotówkowa poinformowała, że w 2023 roku niemal dwie trzecie wszystkich transakcji detalicznych w sklepach i punktach usługowych w naszym kraju realizowano bezgotówkowo. Tak przynajmniej wynika z raportu "Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce: badanie konsumenckie”.

Przeczytajcie także: Worldline i Credit Agricole przedstawiają CAWL

Instytucja doprecyzowała, że w porównaniu do 2022 roku udział płatności bezgotówkowych we wspomnianych transakcjach wzrósł o 3 punkty procentowe. W ciągu dekady zmiana ta wyniosła aż 45 pkt. W 2013 roku zaledwie co piąta płatność w sklepach i punktach usługowych była realizowana bezgotówkowo.

W ubiegłym roku konsumenci najczęściej korzystali z cyfrowych form płatności w sklepach z odzieżą i obuwiem (70 proc. wskazań). Zbliżony wynik (69 proc.) dotyczy supermarketów, a niewiele gorszy (65 proc.) księgarń i kiosków. Niemal dwie trzecie klientów (64 proc.) bezgotówkowo płaci też w aptekach, drogeriach i na stacjach paliw. Fundacja podała jednocześnie, że gotówką najczęściej płacono za usługi realizowane w domu (60 proc.), u fryzjera oraz za naprawy (56 proc.), a także w warsztatach i salonach samochodowych (52 proc.).

Przeczytajcie także: Z usługi InPost Pay korzysta już 1 mln osób

Fundacja zwraca też uwagę na dynamiczny wzrost popularności zbliżeniowych płatności mobilnych. W ubiegłym roku za ich pomocą zrealizowano łącznie 23 proc. wszystkich transakcji na terminalach. Dla porównania w 2022 roku było to tylko 14 proc. Ze wskaźników opracowanych przez serwis cashless.pl, wyliczanych na podstawie liczby transakcji mobilnych zbieranych w bankach oraz statystyk dotyczących wszystkich płatności kartami publikowanych przez bank centralny, wynika, że udział transakcji mobilnych wynosił na koniec 2023 r. ok. 17 proc.

Klienci coraz częściej sięgają po karty czy smartfony, ponieważ transakcje z ich użyciem przeważnie są wygodniejsze i szybsze. Na zmianę zachowań konsumentów wpływ ma także bezpieczeństwo. Polska Bezgotówkowa zwraca jednak uwagę na fakt, że udział poszczególnych metod płatności jest silnie zróżnicowany w ramach konkretnych branż. W niektórych segmentach gospodarki, zwłaszcza o charakterze usługowym, wciąż występują ograniczenia zasięgu akceptacji kart.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies