Szybko rośnie udział płatności mobilnych we wszystkich transakcjach realizowanych bez udziału gotówki
Fundacja Polska Bezgotówkowa poinformowała, że w 2023 roku niemal dwie trzecie wszystkich transakcji detalicznych w sklepach i punktach usługowych w naszym kraju realizowano bezgotówkowo. Tak przynajmniej wynika z raportu "Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce: badanie konsumenckie”.
Instytucja doprecyzowała, że w porównaniu do 2022 roku udział płatności bezgotówkowych we wspomnianych transakcjach wzrósł o 3 punkty procentowe. W ciągu dekady zmiana ta wyniosła aż 45 pkt. W 2013 roku zaledwie co piąta płatność w sklepach i punktach usługowych była realizowana bezgotówkowo.
W ubiegłym roku konsumenci najczęściej korzystali z cyfrowych form płatności w sklepach z odzieżą i obuwiem (70 proc. wskazań). Zbliżony wynik (69 proc.) dotyczy supermarketów, a niewiele gorszy (65 proc.) księgarń i kiosków. Niemal dwie trzecie klientów (64 proc.) bezgotówkowo płaci też w aptekach, drogeriach i na stacjach paliw. Fundacja podała jednocześnie, że gotówką najczęściej płacono za usługi realizowane w domu (60 proc.), u fryzjera oraz za naprawy (56 proc.), a także w warsztatach i salonach samochodowych (52 proc.).
Fundacja zwraca też uwagę na dynamiczny wzrost popularności zbliżeniowych płatności mobilnych. W ubiegłym roku za ich pomocą zrealizowano łącznie 23 proc. wszystkich transakcji na terminalach. Dla porównania w 2022 roku było to tylko 14 proc. Ze wskaźników opracowanych przez serwis cashless.pl, wyliczanych na podstawie liczby transakcji mobilnych zbieranych w bankach oraz statystyk dotyczących wszystkich płatności kartami publikowanych przez bank centralny, wynika, że udział transakcji mobilnych wynosił na koniec 2023 r. ok. 17 proc.
Klienci coraz częściej sięgają po karty czy smartfony, ponieważ transakcje z ich użyciem przeważnie są wygodniejsze i szybsze. Na zmianę zachowań konsumentów wpływ ma także bezpieczeństwo. Polska Bezgotówkowa zwraca jednak uwagę na fakt, że udział poszczególnych metod płatności jest silnie zróżnicowany w ramach konkretnych branż. W niektórych segmentach gospodarki, zwłaszcza o charakterze usługowym, wciąż występują ograniczenia zasięgu akceptacji kart.