Dane inwestorów pozostaną zanonimizowane. Społeczność dowie się, jakie akcje kupił użytkownik, ale nie pozna wartości transakcji
Firma XTB, operator platformy inwestycyjnej, uruchomiła usługę Social. Ruch ten był już wcześniej zapowiadany w serwisie cashless.pl. Nowe narzędzie umożliwi obserwowanie innych inwestorów, zwłaszcza tych odnoszących największe sukcesy. Polska jest pierwszym rynkiem, na którym wprowadzono tę nowość. Docelowo ma się ona pojawić także w innych krajach.
Rozwiązanie społecznościowe pozwoli przeglądać statystyki obserwowanych inwestorów (także znajomych), poznać skład ich portfela i otrzymywać powiadomienia o nowych transakcjach. Użytkownik będzie miał dostęp do rankingu liderów, który powstaje przy uwzględnieniu różnych danych: zyskowności portfela, ryzyka czy dywersyfikacji. Bogatszy o tę wiedzę użytkownik platformy ma lepiej przygotowywać własne strategie inwestycyjne.
Fintech podkreśla, że obserwować można wyłącznie profile, które ustawiono jako publiczne (nie trzeba udostępniać swojego profilu), w każdej chwili można tę decyzję cofnąć. Warto też zaznaczyć, że dane są zanonimizowane: społeczność nie poznaje wartości portfela i wielkości transakcji, tylko informacje dotyczące procentowego udziału aktywów w danym portfelu.
Od przedstawicieli fintechu dowiedziałem się, że informacje w ramach usługi Social są udostępniane automatycznie, od obserwowanego inwestora nie jest wymagana dodatkowa aktywność. On sam występuje pod pseudonimem. Użytkownicy dowiedzą się, ile osób obserwuje dany profil, ten ostatni z czasem będzie też można personalizować. Firma nie przewiduje rozwinięcia usługi np. o możliwość bezpośredniego kontaktowania się z inwestorami.
Fintech pochwalił się też, że z jego serwisu online i aplikacji korzysta już 1 mln klientów. Na koniec I kwartału 2021 roku było to niespełna 317 tys. Kilka miesięcy temu firma udostępniła użytkownikom Plany inwestycyjne, zapowiedziała też wprowadzenie do oferty obligacji. W przyszłości aplikacja ma być rozbudowana o narzędzia do zarządzania finansami. Do dyspozycji klientów będą m.in. wirtualny portfel oraz karta wielowalutowa.