Operator platformy e-commerce coraz więcej uwagi poświęca też innym rynkom w regionie. W ekspansji chce wykorzystać doświadczenie zdobyte w Czechach
Operator platformy Allegro opublikował raport dot. działalności w IV kwartale 2023 r. i jednocześnie podsumował cały miniony rok. Jednym z ciekawszych wątków prezentacji jest dalszy dynamiczny wzrost usługi płatności odroczonych Allegro Pay.
Allegro podaje, że wartość pożyczek udzielonych przez Allegro Pay wzrosła w minionym kwartale o 43 proc. (względem analogicznego okresu 2022 roku) i wyniosła 2,6 mld zł. W całym ubiegłym roku było to już 6,7 mld zł, co ma dawać spółce jedną z czołowych pozycji na polskim rynku BNPL (buy now, pay later, czyli z angielskiego kup teraz, zapłać później). Przy czym, jak wynika z raportu Allegro, wskaźnik niespłacanych pożyczek jest niski i nie przekracza 0,5 proc.
Spółka wspomniała też w raporcie o wprowadzaniu na szerszą skalę usługi Allegro Cash, o której mogliście przeczytać niedawno w serwisie cashless.pl. Jest oferowana we współpracy z Aion Bankiem i sprowadza się w zasadzie do rachunku do opłacania zakupów na Allegro z funkcją moneybacku. Jeśli klient wyda od 100 do 199,99 zł, dostanie 1 proc. zwrotu. Zakupy powyżej 200 zł oznaczają 2 proc. zwrotu. Jednorazowo od jednego sprzedawcy można dostać do 20 zł, a w miesiącu kalendarzowym łącznie do 50 zł.
Firma potwierdziła też, że na koniec roku dysponowała siecią 3,5 tys. automatów paczkowych One Box. Daje jej to czwarte miejsce na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. W okresie październik-grudzień Allegro powiększyło swoją sieć o 300 maszyn. Pod tym względem ustępuje nie tylko liderowi rankingu, czyli InPostowi, ale też DPD i Orlenowi. W swoim raporcie spółka zauważa, że automaty One Box były w omawianym okresie wykorzystywane trzykrotnie częściej niż rok wcześniej.
Allegro podało też, że obecnie ma blisko 20 mln aktywnych kupujących w Europie Środkowej. Większość z nich przypada na rynek polski, ale spółka chwali się także solidnymi wynikami w Czechach. Platforma Allegro.cz kwartał do kwartału podwoiła liczbę aktywnych klientów (do 1,6 mln) i w ciągu pół roku miała się stać drugim pod względem ruchu największym serwisem w czeskim e-commerce.
Rozwój platformy Allegro.cz ma służyć firmie jako zbiór wskazówek do ekspansji w kolejnych krajach. Pierwsi klienci korzystają już z oferty serwisu w Słowacji. Potem stopniowo mają być uruchamiane kolejne wersje Allegro w takich krajach jak Węgry, Chorwacja oraz Słowenia. Firma deklaruje, że powinno się to wydarzyć w ciągu dwóch lat. Z kolei w ciągu czterech lat od uruchomienia biznesy na tych rynkach mają być rentowne.