Problemem wśród seniorów wciąż pozostaje niski poziom wiedzy na temat bankowości elektronicznej, zwłaszcza w zakresie bezpieczeństwa
Za pomocą smartfona bankuje obecnie 60 proc. rodzimych seniorów – tak wynika z badania "Seniorzy w świecie cyfrowych finansów" przeprowadzonego niedawno na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości we współpracy ze Związkiem Banków Polskich. Z raportu podsumowującego sondaż można się też dowiedzieć, że połowa seniorów za zakupy online płaci przelewem, a prawie co trzeci realizuje w tym celu płatności Blikiem.
Badanie wykazało, że zdecydowana większość (84 proc.) seniorów opłaca codzienne zakupy kartami. Zaledwie 6 proc. zadeklarowało w badaniu, że preferuje gotówkę. Za zakupy realizowane w internecie 27 proc. respondentów płaci kartą, a 14 proc. gotówką przy odbiorze. Aż 94 proc. ankietowanych posiada rachunek bankowy, a większość (ponad 70 proc.) uważa, że oferta i obsługa klienta instytucji finansowych jest dobrze dopasowana do potrzeb osób starszych. Jednocześnie jednak prawie co trzeci senior jest zdania, że brakuje atrakcyjnych propozycji oszczędzania lub inwestowania dla tej grupy wiekowej.
Klientom powyżej 60 roku życia doskwierają m.in. niezrozumiały język umów (32 proc. respondentów) oraz zbyt skomplikowany opis produktów (23 proc.). Większym problemem może być korzystanie z bankowości elektronicznej. Bo chociaż 82 proc. seniorów zadeklarowało, że używa narzędzi tego typu, to ponad połowa ankietowanych (55 proc.) oceniła swój poziom wiedzy w tym zakresie jako przeciętny. Zaledwie co trzeci senior na bieżąco stara się pozyskiwać informacje o nowych internetowych zagrożeniach. Aż co trzeci badany przyznał, że próbowano od niego wyłudzić lub wyłudzono pieniądze albo dane osobowe za pomocą oszustwa internetowego.