Obecny stan posiadania maszyn paczkowych Orlenu daje mu trzecią pozycję na polskim rynku takich urządzeń
Dużo się dzieje na polskim rynku urządzeń do obsługi przesyłek. Orlen może się cieszyć ze zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na powołanie spółki z hiszpańską firmą Sistemas Kern. Oba podmioty utworzą przedsiębiorstwo, które będzie świadczyć usługi serwisowe, w tym naprawy, obejmujące automaty paczkowe Orlenu.
Niedawno Orlen informował, że na polskim rynku posiada już 4,5 tys. automatów paczkowych. Z danych zebranych przez serwis cashless.pl wynika, że daje mu to trzecią pozycję na rodzimym rynku maszyn tego typu. Liderem zestawienia pozostaje InPost, który rozwija swoją sieć nie tylko w Polsce, ale też m.in. w Wielkiej Brytanii, Francji, krajach Beneluksu i właśnie w Hiszpanii. Nad Wisłą ma ponad 21 tys. urządzeń.
Informacje te brzmią ciekawie w kontekście planów rozwoju Orlen Paczki. Jeden ze scenariuszy miał zakładać, że biznes ten przejmie… Poczta Polska. Ta ostatnia nie tylko połączyłaby w jedną sieć pozyskane automaty i te, które już teraz sama posiada, ale też udostępniła je innym podmiotom. Miałoby to działać na podobnej zasadzie co roaming w telefonii komórkowej. Trudno stwierdzić jednoznacznie, czy ten plan ma jeszcze szansę realizacji. Zwłaszcza po powołaniu przez Orlen spółki z Hiszpanami.
Działania Orlenu nie są jedynymi z tego segmentu rynku, na które zgodę wyrazić musiał UOKiK. O utworzenie wspólnego przedsiębiorstwa z sukcesem wnioskowały też Cainiao i DHL Parcel Polska. W serwisie cashless.pl mogliście przeczytać o planach dot. tej współpracy niespełna rok temu. Podmioty zapowiadały wówczas, że po transakcji zamierzają zainwestować w pierwszym etapie 60 mln euro w rozwój sieci maszyn w naszym kraju.